Ik heb een telefoonabonnement, inclusief mobiele telefoon. Wat zijn mijn rechten als het toestel kapot is?

Voldoet uw mobiele telefoon niet aan de verwachtingen die u ervan mocht hebben? Dan kunt u ermee teruggaan naar de verkoper. De verkoper kan bijvoorbeeld een telefoon(web)winkel zijn. Maar de verkoper kan ook de aanbieder van de telecomdienst zijn. De verkoper heeft met u een overeenkomst gesloten. Dat betekent dat hij u volgens de wet een goed werkende mobiele telefoon moet leveren. U hebt recht op een deugdelijk, goed product.

Wat zijn de verwachtingen die u mag hebben van een mobiele telefoon? 

In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet de mobiele telefoon bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u de mobiele telefoon tenminste op een normale manier gebruikt. Als u iets koopt, hebt u niet alleen rechten. U hebt ook plichten. U hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u aan de verkoper moet vragen of een product wel geschikt is voor wat u ermee wilt gaan doen. Bespreek dit daarom vooraf met de verkoper.

De verkoper heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij over het product weet. Als hij iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet. De belofte van de verkoper is dan een soort garantie.

Maakt u bepaalde afspraken? Of doet de verkoper bepaalde toezeggingen? Dan is het handig om dit op papier te laten zetten. Bijvoorbeeld op de bon. 

Bij wie kan ik terecht als mijn mobiele telefoon ondeugdelijk is?

Dat ligt aan de situatie. U kunt altijd terecht bij degene bij wie u uw telefoon heeft gekocht. U kunt het abonnement met de mobiele telefoon gekocht hebben bij:

  1. een telefoon(web)winkel of
  2. uw telefoonaanbieder zelf, of bij het verkooppunt van de aanbieder. De telefoonaanbieder wordt ook wel provider genoemd.

Waar hebt u recht op als uw mobiele telefoon kapot is?

U hebt recht op gratis reparatie óf een nieuw product. Hebt u te maken met een ondeugdelijk toestel? Dan kunt u klagen bij de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat u een oplossing krijgt binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. Hij kan u een reparatie of vervanging aanbieden. De verkoper kan bij reparatie ook aanbieden dat u een leentoestel krijgt, zodat de overlast voor u beperkt blijft.

Biedt de verkoper geen goede oplossing met reparatie of vervanging van het toestel? Dan geldt het volgende:

Overeenkomst met de telefoonaanbieder zelf

Hebt u uw abonnement samen met een mobiele telefoon direct bij uw telefoonaanbieder of zijn eigen verkooppunt gekocht? Dan moet u de telefoonaanbieder aanspreken. U kunt verlangen dat u een vergoeding krijgt om een nieuwe telefoon te kopen als de aanbieder geen goede oplossing biedt. Dit kan een korting zijn op uw maandelijkse abonnementsgeld. Of u krijgt een bepaald bedrag dat u in één keer meteen vergoed krijgt. U betaalt namelijk via uw abonnementsgeld ook voor de mobiele telefoon. In deze situatie blijft het abonnement dat u gebruikt om te bellen wel bestaan.

Krijgt u geen vergoeding of een korting op uw abonnement? Dan kunt u de overeenkomst van uw abonnement met mobiele telefoon ontbinden. Dat wil zeggen dat u de overeenkomst ongedaan maakt; u hebt dan geen abonnement meer en u geeft uw aanbieder de mobiele telefoon terug.

Overeenkomst met een telefoon(web)winkel

Via internet of in een winkel kunt u ook een mobiele telefoon kopen met een abonnement. Hebt u uw mobiele telefoon bij een telefoon(web)winkel gekocht en heeft de verkoper voor u ook het abonnement met een telefoonaanbieder afgesloten? En krijgt u geen goede oplossing voor uw klacht? Dan kunt u van de winkel een vergoeding verlangen om een nieuwe telefoon te kopen. Anders moet de verkoper de kosten van het abonnement betalen. Dit moet hij doen voor de periode dat u geen gebruik kunt maken van het abonnement.

Hebt u discussie over de oorzaak van het gebrek aan de mobiele telefoon?

Soms bestaat er discussie over de oorzaak van het gebrek. De verkoper zegt bijvoorbeeld dat het uw eigen schuld is dat de mobiele telefoon kapot is gegaan. U hebt de telefoon vast laten vallen. Of er is vochtschade ontstaan omdat er vloeistof of vocht in gekomen is. U bent van mening dat het gaat om een ondeugdelijk product. Hoe zit het met de bewijslast? Wie moet nu wat bewijzen? Hoe dit precies zit, leest u hier:

Let op: Is uw mobiele telefoon kapot gegaan door uw eigen schuld? Omdat u de telefoon bijvoorbeeld (in het water) hebt laten vallen? Dan kunt u de verkoper niet aanspreken. Hebt u een verzekering afgesloten tegen dit soort schade? Dan kunt u daar gebruik van maken en uw mobiele telefoon soms nog gratis of goedkoop laten maken. Kijk in de polisvoorwaarden van uw verzekering om na te gaan waar u recht op hebt. Hebt u hiervoor geen verzekering afgesloten? Dan komen de reparatiekosten voor uw eigen rekening.

Hebt u alleen een mobiele telefoon gekocht, zonder abonnement? Dan kunt u hier lezen wat uw mogelijkheden zijn:

Wat kan ik doen als ik er niet uitkom met de verkoper?

Schrijf de verkoper een brief met daarin uw klacht. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Zet in deze brief de volgende informatie:

  1. dat u een kosteloze oplossing wilt voor een bepaalde datum, zoals kosteloze reparatie of een nieuwe mobiele telefoon. Let op: de tijd die u de verkoper geeft moet redelijk zijn.
  2. wat u gaat doen als de verkoper geen goede oplossing biedt, zoals:
    • dat u uw abonnement met mobiele telefoon ontbindt.
    • dat u van de verkoper verlangt dat hij uw abonnement ontbindt of anders de kosten voor het abonnement betaalt.

Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u hen ook inschakelen.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:

Leg uw klacht voor aan de Geschillencommissie. Dat kan alleen als de winkel is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot de Geschillencommissie. Of als de winkel rechtstreeks is ingeschreven bij de Geschillencommissie.

Let op: hebt u uw abonnement met mobiele telefoon rechtstreeks bij uw telefoonaanbieder gekocht? Met klachten over uw kapotte telefoon alleen, kunt u niet naar de Geschillencommissie Telecommunicatie. Maar als u daardoor geen gebruik kunt maken van uw afgesloten abonnement kunt u wel naar deze Geschillencommissie.

Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier