Mijn mobiele telefoon is kapot. Wat zijn mijn rechten?

U hebt een mobiele telefoon gekocht die u in termijnen betaalt. En u hebt hierbij een abonnement afgesloten voor mobiele diensten zoals bellen en mobiel internet. Maar de mobiele telefoon werkt niet goed. Wat zijn uw rechten?

Bij wie moet u zijn als de mobiele telefoon niet goed is?

Is de mobiele telefoon kapot? Of werkt hij niet goed? Dan kunt u ermee teruggaan naar de verkoper. De verkoper van de mobiele telefoon is uw aanspreekpunt. U koopt de mobiele telefoon bij een telefoon- of internetwinkel of bij uw telefoonaanbieder. De verkoper moet u volgens de wet een goede mobiele telefoon leveren. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. Maar u hoeft dat niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk.

Wat zijn de verwachtingen die u mag hebben van een mobiele telefoon?

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Dus ook als u een mobiele telefoon op afbetaling koopt. De verkoper moet daarvoor zorgen. U moet de mobiele telefoon bijvoorbeeld een bepaalde tijd probleemloos kunnen gebruiken.

Let op: Gaat de telefoon kapot door uw eigen schuld? Dan kunt u de verkoper hier niet op aanspreken. Heeft de verkoper gezegd dat u de mobiele telefoon ergens speciaal voor kunt gebruiken? Dan moet de mobiele telefoon daar ook aan voldoen.

Wat u mag verwachten van een goede mobiele telefoon, hangt onder andere af van de volgende omstandigheden:

  • of het een goedkope of een dure mobiele telefoon is geweest;
  • hoe oud de mobiele telefoon is;
  • het soort winkel;
  • wat de verkoper gezegd heeft over de mobiele telefoon;
  • de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.

U hebt recht op gratis reparatie of een nieuwe telefoon

Hebt u te maken met een mobiele telefoon die niet goed werkt? Dan kunt u klagen bij de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat u een oplossing krijgt binnen een redelijke tijd. Ook mag u hier niet veel overlast van hebben. De verkoper kan bij reparatie ook aanbieden dat u een leentoestel krijgt. Zodat de overlast voor u beperkt blijft.

Hebt u de mobiele telefoon laten vallen? Of verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Hebt u een verzekering afgesloten tegen dit soort schade? Kijk in de polisvoorwaarden van uw verzekering om na te gaan waar u recht op hebt.

Hebt u discussie over de oorzaak van het gebrek aan de mobiele telefoon?

Soms bestaat er discussie over de oorzaak van het gebrek. De verkoper zegt bijvoorbeeld dat het uw eigen schuld is dat de mobiele telefoon kapot is gegaan. U hebt de telefoon vast laten vallen. Of er is vochtschade ontstaan omdat er vloeistof of vocht in gekomen is. U bent van mening dat het gaat om een ondeugdelijk product. Hoe zit het met de bewijslast? Wie moet nu wat bewijzen? Hoe dit precies zit, leest u hier:

Ontbinden van de overeenkomst voor de mobiele telefoon

Wil of kan de verkoper de mobiele telefoon niet repareren? Of vervangen voor een nieuwe mobiele telefoon? Dan mag u de overeenkomst voor de mobiele telefoon ontbinden. U krijgt dan uw geld terug en de mobiele telefoon moet u teruggeven aan de verkoper. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u de mobiele telefoon al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
Het ontbinden van uw overeenkomst is een zware maatregel. Voor een klein gebrek kunt u niet de overeenkomst ontbinden. U kunt dat alleen doen als de klacht ernstig genoeg is. En als u verkoper de kans heeft gegeven om binnen een redelijke termijn het probleem voor u op te lossen
Let op: uw abonnement voor telefonie en/of internet blijft wel doorlopen. Dit abonnement staat los van uw overeenkomst voor de mobiele telefoon. En kunt u niet zomaar ontbinden als de diensten wel goed werken. Wilt u dit abonnement voor de mobiele diensten opzeggen? Dan kunt u uw aanbieder vragen naar de mogelijkheden. Of kijk in de algemene voorwaarden van het abonnement.

Wat kunt u doen?

  • Neem contact op met de verkoper. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
  • Schrijf de verkoper een officiële brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de verkoper geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de verkoper geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de verkoper uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.
  • TIP: Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandsverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt. Kijk voor meer informatie op www.juridischloket.nl.
  • Schrijft u de brief zelf? Gebruik dan onze voorbeeldbrieven: Laatste mogelijkheid herstel product en Ontbinding koopovereenkomst.

Wilt u vervolgstappen nemen?

  • Zoek uit of u bij de Geschillencommissie terecht kunt. De Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de verkoper zich hieraan houden. Kijk voor meer informatie op www.degeschillencommissie.nl
  • Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Wilt u weten hoe dit werkt? Kijk dan op www.rechtspraak.nl of vraag informatie op bij het Juridisch Loket.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier