Autorijklaarkosten

Stel, u ziet in een reclame een nieuwe of tweedehands auto voorbij komen. De prijs voor de auto staat er groot bijgeschreven. Maar als u vervolgens de auto gaat kopen, dan blijken er nog allerlei kosten bij te komen. De zogenaamde autorijklaar- of afleverkosten. De ondernemer brengt deze kosten apart in rekening. En daardoor wordt de auto ineens onverwacht duurder.

Mag een verkoper autorijklaarkosten buiten de advertentieprijs laten?

Nee, dat mag niet als het gaat om onvermijdbare kosten. Onvermijdbare kosten zijn kosten waar u geen keuze in hebt. Dit zijn kosten die u verplicht moet betalen voordat u met de auto weg kunt rijden. Deze kosten moeten in de advertentieprijs opgenomen zijn. Door alle onvermijdbare kosten in de prijs op te nemen, is het duidelijk wat de prijs van de auto is. En kunt u beter verschillende auto’s met elkaar vergelijken.

Voorbeelden van onvermijdbare autorijklaarkosten

  • transportkosten van de importeur naar de dealer (bij nieuwe auto’s)
  • kentekenplaten
  • recyclingbijdrage
  • leges (bijvoorbeeld voor aanvraag of tenaamstelling kenteken)
  • nulbeurt (ook wel afleverbeurt genoemd)

Voorbeelden van vermijdbare autorijklaarkosten

  • veiligheidsvestjes, lifehammers, gevarendriehoek
  • extra garantie

Welke kosten hoeven niet in de advertentieprijs opgenomen te zijn?

Kosten voor extra producten of diensten. Bijvoorbeeld extra producten om uw auto luxer te maken. Dat zijn geen verplichte kosten. U mag hier zelf voor kiezen. Maar de verkoper moet dan wel aangeven dat het om extra producten gaat.

Tips

  • Zorg voor een goede voorbereiding als u een auto gaat kopen. Weet dat de prijzen die in prijslijsten of advertenties worden genoemd nu vaak niet de prijzen zijn waarvoor u de auto kunt kopen.
  • De verplichte bijkomende kosten worden vaak onduidelijk of laat genoemd. Hou hier rekening mee.
  • Weet u wat de totale prijs is, dus inclusief de verplichte kosten? Ga dan in gesprek met de verkoper. U kunt altijd onderhandelen over de prijs.

Per 1 november 2016 strenger toezicht op vermelden van autorijklaarkosten

Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) doet onderzoek naar hoe ondernemers omgaan met autorijklaarkosten. ACM wil dat de prijzen van auto’s eerlijke prijzen zijn. Zodat u de prijzen beter kunt vergelijken. Dat is goed voor u. En het zorgt ervoor dat er eerlijkere concurrentie is. Dat is ook weer goed voor de ondernemers.

ACM heeft de ondernemers opdracht gegeven ervoor te zorgen dat per 1 november 2016 alle verplichte kosten in de advertentieprijs zijn opgenomen. Doen zij dit niet? Dan zal ACM optreden. Bijvoorbeeld door het opleggen van boetes of lasten onder dwangsom.

Een klacht indienen over autorijklaarkosten

Komt u een reclame of advertentie tegen waarbij de autorijklaarkosten niet in de advertentieprijs zijn meegenomen? Dan kunt u een klacht indienen bij ConsuWijzer. ConsuWijzer zorgt ervoor dat uw klacht bij toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) komt.

Gelden de regels ook voor andere vervoermiddelen, zoals motoren, scooters en caravans? En kan ik daarover ook een klacht indienen bij ConsuWijzer?

De regels dat onvermijdbare kosten in de advertentieprijs moeten zitten gelden voor alle producten en diensten. Dus ook voor bijvoorbeeld motoren, scooters en caravans. Het onderzoek van ACM gaat nu specifiek over auto’s. Komt u dit soort verborgen kosten tegen bij de aanschaf van andere vervoermiddelen dan auto’s? Dan kunt u dit ook melden via ConsuWijzer.

Let op! ConsuWijzer en ACM lossen uw probleem niet op. ACM gebruikt uw klacht om te zien waar problemen zijn in de markt. Houden ondernemers zich niet aan deze regels? Dan kunnen ze een boete krijgen van ACM. Daarmee bent u als consument beter beschermd tegen oneerlijke verkoop. De handel wordt eerlijker. Daar hebt u voordeel van. En ook de ondernemers die zich wél aan de regels houden.

Forward

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

Ma-vr 08.30u-17.30u

Tarief 088-nummer