Checklist - Auto huren
U wilt een auto huren in Nederland. Bijvoorbeeld om een weekje weg te gaan. Of voor uw verhuizing. Maar waar moet u op letten? Hieronder geven wij een aantal tips waar u op kan letten voordat u de auto huurt, als u de auto ophaalt en wanneer u de auto weer inlevert.
Vóórdat u een auto huurt
1 Vergelijk auto's en prijzen
Kijk bij meerdere verhuurders. Kijk wat u krijgt voor welke prijs.
Vaak huurt u een auto uit een bepaalde klasse. Dat betekent: u ziet op de foto een voorbeeldauto, maar het kan dat u een ander model auto krijgt. Bekijk dus goed van tevoren welke auto's bij die klasse horen.
Check de extra's
Hebt u extra wensen, zoals een kinderzitje of een navigatiesysteem? Check de mogelijkheden en de kosten van deze extra opties. Geef de extra's meteen door als u de auto reserveert. Zo voorkomt u dat het niet meer aanwezig is als u de auto huurt.
2 Check of iemand anders in de auto mag rijden
Bent u niet de enige die de auto zal besturen? Bekijk dan of dit mag. Geef van tevoren aan dat ook anderen de auto gaan besturen. Vaak moet u dit vooraf op het contract doen. Zorg dat u van alle bestuurders alle gegevens hebt die de verhuurder van u vraagt. En check de kosten voor extra bestuurders.
3 Check de voorwaarden aan bestuurders
Check welke eisen de verhuurder aan bestuurders stelt. Controleer goed of alle bestuurders aan deze eisen voldoen.
Sommige verhuurders hebben een minimumleeftijd voor bestuurders. Ook kunnen verhuurders eisen dat bestuurders hun rijbewijs minimaal een bepaalde tijd hebben. Bijvoorbeeld minstens een jaar. En bij sommige verhuurders betaalt u een hoger tarief voor jonge of onervaren bestuurders.
4 Check de verzekeringen
Bekijk goed welke verzekeringen bij de auto zitten. En wat er allemaal is verzekerd.
Houd rekening met het eigen risico dat u moet betalen als er iets gebeurt. Vaak kunt u ervoor kiezen om het eigen risico te verminderen. Meestal moet u dan wel extra betalen voor de huur van de auto.
5 Check de betaalwijze
Bekijk wanneer en hoe u moet betalen. Verhuurders kunnen zelf bepalen wanneer u moet betalen. Bijvoorbeeld wanneer u de auto ophaalt. Of wanneer u de auto terugbrengt. Soms kunt u niet contant betalen. Dan is betalen met bijvoorbeeld een creditcard verplicht. Controleer dit vooraf bij de verhuurder.
6 Check de borg
Veel verhuurders vragen een borg. Soms betaalt u aan het begin van de huur een extra bedrag. Levert u de auto goed in? Dan krijgt u dit bedrag terug aan het einde van de huurperiode. Gaat er iets mis tijdens de huurperiode? Dan krijgt u deze borg niet terug. Of een deel niet.
Bij veel verhuurders gaat de borg via uw creditcard. En geeft u toestemming dat de verhuurder maximaal een bepaald bedrag van uw creditcard mag afhalen als u de auto niet goed inlevert.
Zorg dat u weet hoeveel de borg is en hoe u dit moet betalen. Zo voorkomt u verrassingen als u de auto ophaalt.
7 Check de algemene voorwaarden
Bekijk de de algemene voorwaarden van de verhuurder. Lees deze voordat u de auto huurt. Dan weet u wat uw rechten en plichten zijn. U kunt daarin bijvoorbeeld lezen of u met de auto naar het buitenland mag gaan, hoe u moet betalen, hoe het met de borg zit, en hoe u de auto kunt inleveren.
Als u de auto ophaalt
8 Neem alle papieren mee
Vaak moet u van alle bestuurders van de auto meerdere identiteitsbewijzen laten zien. Bijvoorbeeld het rijbewijs én een ander identiteitsbewijs. Of een brief waar uw naam en adres op staan. Bijvoorbeeld een bankafschrift. Zorg dat u deze papieren meeneemt als u de auto gaat ophalen. Ook de bewijzen van de eventuele andere bestuurders van de auto. Wilt u weten waarom u deze bewijzen moet meenemen? Vraag dit dan na bij uw verhuurder.
9 Controleer de auto
Zorg dat u de auto goed controleert voordat u deze meeneemt. Ziet u beschadigingen op de auto? Zoals krassen of deuken? Laat dit dan opschrijven op uw overeenkomst. Zo kunt u bewijzen dat de schade er al was. Maak eventueel ook foto's of een video van de auto.
10 Noteer het noodnummer
Wanneer er iets gebeurt tijdens de huurperiode, dan moet u zo snel mogelijk contact opnemen met de verhuurder. Check welk telefoonnummer u moet bellen bij nood of spoed. En zorg ervoor dat u het nummer bij de hand hebt tijdens de rit.
Tijdens de huurperiode
11 Meld problemen direct
Gebeurt er iets tijdens de huurperiode? Rijdt u bijvoorbeeld schade aan de auto? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de verhuurder. En bespreek wat u het beste kan doen.
12 Overleg bij late inlevering
Kunt u de auto niet op tijd terugbrengen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de verhuurder. En vraag wat u het beste kan doen. En of hier extra kosten aan verbonden zijn.
Als u de auto weer inlevert
13 Tank volgens afspraak
Zorg ervoor dat er voldoende brandstof zoals benzine in de auto zit wanneer u de auto inlevert. Voldoende betekent: zoals u hebt afgesproken. Levert u de auto in zonder volle tank? En moest u de auto met volle tank inleveren? Dan rekent de verhuurder brandstofkosten aan u door. Deze kosten kunnen hoger zijn dan wanneer u zelf had getankt.
14 Controleer samen de auto
Bekijk samen met de verhuurder of er geen beschadigingen aan de auto zijn gekomen. En laat de uitkomst hiervan op de overeenkomst zetten. Zo voorkomt u dat u achteraf nog aangesproken kan worden op schade die u niet veroorzaakt hebt.
15 Check de rekening
Vaak betaalt u eerst borg. Van deze borg worden dan vaak de totale kosten ingehouden. Het is altijd goed om te controleren of de berekening klopt. En of u genoeg geld terug krijgt of moet bijbetalen.
Niet eens met de rekening
Bent u het niet eens met de rekening? Moet u bijvoorbeeld schade betalen die u niet veroorzaakte? Wil de verhuurder uw borg inhouden? Of is er een andere reden waarom de rekening niet klopt? Probeer het probleem dan meteen op te lossen, bij het inleveren van de auto.
Hebt u de auto gehuurd in een ander land in Europa? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC).
Onder protest betalen
- Schrijf op de bon of rekening: Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten. Daaronder zet u uw handtekening. Betaal de rekening.
- Maakt u het bedrag over? Schrijf dan bij het betalingskenmerk: Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten.
- Leg het autoverhuurbedrijf uit waarom u onder protest betaalt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Deel van de rekening terugvragen
Hebt u de auto al ingeleverd? En wil de autoverhuurder uw probleem met de rekening niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar het autoverhuurbedrijf. Vraag uw borg terug.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.