Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Zo zorgen we samen voor betrouwbare online platforms

Misschien ben je er niet altijd van bewust, maar je maakt waarschijnlijk iedere dag gebruik van online platforms. Scrollen door social media, snel iets opzoeken, online shoppen, een hotelkamer boeken. Online platforms moeten zorgen voor een eerlijke en betrouwbare digitale wereld. Ze moeten jou dus goed beschermen. En jij kunt hier ook aan meehelpen.

Zie je illegale content op een online platform? Blokkeert het platform zomaar je account of verwijdert het je content? Of is het onduidelijk dat iets een reclame of aanbeveling is? Doe dan een melding bij het platform. Kom je er samen niet uit? Meld het dan bij ACM Consuwijzer. Zo zorgen we samen voor betrouwbare online platforms.

Dit zijn de 3 belangrijkste rechten op online platforms:

1. Online platforms moeten het makkelijk maken om illegale content te melden

Als je illegale content tegenkomt, moet je dit direct en makkelijk kunnen melden bij het online platform. Berichten, video's, of foto's zijn verboden op een platform als ze tegen de wet zijn. Denk bijvoorbeeld aan discriminerende content en kinderporno. Maar ook aan content waarin illegale producten worden aangeboden. Online platforms moeten jouw melding netjes en op tijd behandelen.

Ben je zelf slachtoffer van bijvoorbeeld oplichting, afpersing of chantage met naaktfoto's? Of zie je iets anders waar nu moet worden ingegrepen? Doe dan ook aangifte bij de politie.

Voorbeeld:

Romy ziet op een online platform een advertentie voor een wonderpil die zogenaamd ‘binnen 5 dagen 10 kilo vet verbrandt’. Ze vertrouwt het niet en besluit de post te melden. Ze ontvangt direct een automatische reactie. Daarna hoort zij niets meer van het platform.

Dit mag niet. Het platform moet Romy’s melding netjes en op tijd behandelen. Het platform moet Romy laten weten wat de beslissing is over haar melding. En deze beslissing uitleggen.

2. Online platforms moeten goed omgaan met jouw account en content

Een online platform mag niet zomaar je account blokkeren of je content verwijderen. Gebeurt dit toch? Dan moet het platform goed kunnen uitleggen waarom. Je hebt ook het recht om een klacht in te dienen. Het online platform moet jouw klacht dan netjes en op tijd behandelen.

Voorbeeld:

David plaatst op social media een kritische reactie onder een bericht van een groot bedrijf. De volgende dag is zijn account geblokkeerd. Hij krijgt alleen een standaardbericht dat hij de ‘gebruikersvoorwaarden heeft overtreden’, maar geen verdere uitleg. David weet niet hoe hij zijn account terugkrijgt.

Dit mag niet. Het platform moet duidelijk uitleggen waarom het account geblokkeerd is en duidelijk maken hoe David hier een klacht over kan indienen om zijn account terug te krijgen.

3. Online platforms moeten duidelijk laten zien wat reclames en aanbevelingen zijn

Bedrijven doen er alles aan om jouw aandacht te trekken. Dat mag, maar ze moeten hier wel eerlijk en transparant over zijn. Ze mogen je niet misleiden.

Daarom zijn er strenge regels voor aanbevelingen en reclames op online platforms. Het moet voor jou duidelijk zijn dat het om een aanbeveling of reclame gaat. Is dat niet zo? Dan kun je het bij ons melden.

Voorbeeld:

Sofie zoekt online een hotelkamer. Welke zoekterm Sofie ook invult, 1 hotelkamer staat altijd opvallend bovenaan in de resultaten. Ze heeft het vermoeden dat het hotel hiervoor heeft betaald aan het online platform, maar dat staat nergens duidelijk aangegeven. Sofie vindt dit misleidend, want zij dacht in eerste instantie dat de hotelkamer bovenaan stond vanwege de goede beoordelingen.

Een bedrijf mag een platform betalen om bovenaan in de rangschikking te verschijnen. Maar het platform moet dan wel duidelijk laten zien dat het om reclame gaat, bijvoorbeeld door er ‘advertentie’ of ‘gesponsord’ bij te zetten. Als dit onduidelijk is, kan Sofie dat melden bij ACM ConsuWijzer.

Verkiezingen en online platforms

Online platforms moeten zorgen voor een veilige en betrouwbare online omgeving op hun platform. Dit is tijdens verkiezingen extra belangrijk.

Zo zorgen we samen voor betrouwbare online platforms

Heb je een melding gedaan bij een online platform? Of een klacht ingediend? Maar krijg je niets meer te horen of kom je er samen niet uit? Of is het niet mogelijk om een melding of klacht te doen? Meld het dan bij ons. Zo zorgen we samen voor betrouwbare online platforms.