Aanbevelingen en reclame op online platforms
Sommige online platforms raden consumenten speciale content aan. Bijvoorbeeld producten op een online marktplaats. Of filmpjes op een videoplatform. Aanbieders van platforms moeten u hier duidelijke informatie over geven. Dat geldt ook voor de reclames die zij u tonen. Dat staat in de Digital Services Act (DSA).
Op deze pagina:
Begrijpelijke en duidelijke uitleg
Online platforms moeten eerlijk en transparant zijn over aanbevelingen en reclames die jij te zien krijgt
Transcript
Presentator: “Bedrijven doen er alles aan om jouw aandacht te trekken in de oneindige keuzes en opties die je online hebt. Dat mag, maar ze moeten hier wel eerlijk en transparant over zijn. Ze mogen je niet misleiden. Daarom zijn er strenge regels voor aanbevelingen en reclames op online platforms.”
Beeldtekst: Aanbevelingen/Reclames.
Presentator: “Het moet voor jou duidelijk zijn wanneer en waarom je een aanbeveling of reclame ziet. Stel, je wilt een hotelkamer boeken. Dan kunnen hotels het platform betalen om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.”
Animatie: Drie hotelbedden komen onder elkaar omhoog.
Presentator: “Zo vallen ze meer op. Dit is niet verboden, maar dan moet wel heel duidelijk vermeld worden waarom je deze aanbevelingen ziet.”
Animatie: Er komt een webpagina omhoog. Als er naar beneden wordt gescrolled zie je duidelijk welke zoekresultaten advertenties zijn.
Presentator: “Ook komen er online heel veel reclames voorbij, advertenties tussen je zoekresultaten, banners op websites en ads op social media. Bij iedere reclame moet duidelijk vermeld staan dat het om een reclame of gesponsorde content gaat. Zo weet jij dat hiervoor betaald is en dat je het daarom ziet. Wil je weten welke rechten je nog meer hebt als consument? Kijk dan de andere video's of bezoek de site.”
Beeldtekst: Consuwijzer.nl
Gebruikt u een online platform, zoals een videoplatform? Of bijvoorbeeld sociale media? En raadt het systeem u speciale content aan, zoals filmpjes of plaatjes van katten? Dan moet voor u duidelijk zijn hoe het platform deze aanbevelingen kiest. Het platform moet u dat begrijpelijk en duidelijk vertellen.
Voorbeeld:
Op een online platform bieden handelaren vakantiehuisjes aan. Het online platform maakt gebruik van een aanbevelingssysteem. Consumenten krijgen deze aanbevelingen te zien in de zoekresultaten.
Tegen betaling kan een handelaar een vakantiehuisje hoger in de aanbevelingen laten komen. Op de website en in de algemene voorwaarden van het online platform staat alleen dat het aanbevelingssysteem de zoekresultaten sorteert op relevantie.
Een consument zoekt op het online platform naar een vakantiehuisje. De consument voert hierbij voorkeuren in. De eerste resultaten die de consument ziet, zijn de aanbevolen vakantiehuisjes van de handelaren die het online platform betalen om hoger te komen in de zoekresultaten.
Uitleg:
In dit voorbeeld houdt de aanbieder van het online platform zich niet aan de regels. De aanbieder zegt namelijk niet dat de aanbevelingen in de zoekresultaten worden bepaald door betalingen van de handelaren. De aanbieder moet hierover wel informatie geven. Het moet voor de consument duidelijk zijn wanneer een vakantiehuisje is aanbevolen omdat de handelaar hiervoor heeft betaald.
Reclame
Toont een online platform u reclame? Dan moet het voor u duidelijk zijn dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld door te melden dat het reclame is en wie de reclame betaalt.
Een online platform mag nooit op basis van bijzondere persoonsgegevens bepalen wie welke reclame ziet. Bijzondere persoonsgegevens gaan bijvoorbeeld over uw afkomst, politieke of seksuele voorkeuren. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt hier toezicht op.
Melden bij de ACM
Houdt een aanbieder zich niet aan deze regels? Doe dan een melding bij ons.
Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.