Veilig online

Oplichting, afpersing of phishing via e-mail, sms of app-berichten

Ontvangt u een e-mail, sms of app-bericht dat u niet helemaal vertrouwt? En vraagt de afzender u bijvoorbeeld om in te loggen? Of vraagt hij geld van u? Dan hebt u mogelijk te maken met oplichting, afpersing of phishing. Daarvoor worden vaak nepmails of nepberichten gebruikt.

Wat is een nepbericht?

Een nepbericht is een e-mail, sms of app-bericht die van een betrouwbaar bedrijf lijkt te komen, bijvoorbeeld een bank. Maar in werkelijkheid is de afzender een oplichter. Deze oplichter kan bijvoorbeeld het volgende doen:

  • Hij vraagt in het bericht naar uw wachtwoord, inlognaam of creditcardnummer. Of hij vraagt u om op een link te klikken. Die link leidt naar een nepwebsite waarop u moet inloggen. Daardoor krijgt de oplichter uw gegevens in handen en kan hij bijvoorbeeld geld van uw rekening halen. Deze oplichting wordt phishing genoemd.
  • De oplichter vraagt u om op een link te klikken. Hierdoor wordt er ongemerkt een schadelijk programma op uw computer geïnstalleerd. Dit programma zorgt er bijvoorbeeld voor dat u bepaalde documenten niet meer kunt openen. Daarna meldt de oplichter dat hij dit probleem voor u kan oplossen. Maar alleen als u daarvoor betaalt.
  • De oplichter dreigt om bepaalde informatie over u te verspreiden. Bijvoorbeeld intieme filmpjes of verhalen die niet waar zijn. Hij zegt dat u dit alleen kunt voorkomen door geld aan hem te betalen.

Hoe herken ik een nepbericht?

Nepberichten zijn vaak moeilijk te herkennen, omdat oplichters er alles aan doen om ze echt te laten lijken. U kunt letten op de volgende punten:

De afzender vraagt om uw inloggegevens, pincode of creditcardnummer

Oplichters willen deze gegevens graag hebben, omdat ze daarmee geld van uw rekening kunnen halen. Maar banken, creditcardmaatschappijen en andere betrouwbare bedrijven vragen u nooit om dit soort gegevens. Geef deze gegevens dus nooit weg.

U moet snel reageren

In nepberichten wordt vaak gedreigd dat er iets ergs gebeurt als u niet snel reageert. Oplichters proberen er zo voor te zorgen dat u niet lang nadenkt over wat u doet. En dat u uit angst op hun wensen ingaat. Merkt u dat u snel wilt reageren, doe dit dan juist niet.

Onherkenbaar e-mailadres

Een nepmail komt vaak van een onduidelijk e-mailadres. Soms lijkt dat adres wel op de naam van een bedrijf, maar is het net een beetje anders. Kijk dus altijd waar de mail vandaan komt.

Waar kan ik een melding van een nepbericht doen? 

Hebt u een nepmail of nepbericht ontvangen? Of twijfelt u of een bericht dat u ontvangen hebt, betrouwbaar is? Reageer er dan niet op en klik nooit op links. Doe een melding bij de Fraudehelpdesk. Deze kan het bericht dan onderzoeken en een waarschuwing plaatsen op hun website.

Hebt u toch op een link geklikt? Voer dan meteen een virusscan uit. Deed de afzender zich voor als uw bank? Meld dat dan bij uw bank. Bent u opgelicht en geld kwijtgeraakt? Doe dan aangifte bij de politie.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.