Mijn bagage is te laat, kapot of kwijt. Wat moet ik doen?

Als uw bagage te laat, kapot of kwijt is kunt u meestal een vergoeding krijgen. Bijvoorbeeld via uw reisverzekering. Of u stelt de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk. Hieronder staat wat u kunt doen als uw bagage te laat, kapot of kwijt is.

Vul zo snel mogelijk een PIR-formulier in

PIR betekent Property Irregularity Report. Met dit formulier kunt u een klacht indienen. Is uw bagage kwijt? Dan kan de luchtvaartmaatschappij hiermee gaan zoeken naar uw bagage. Is uw bagage beschadigd? Dan kunt u met dit formulier aangeven waar de beschadigingen zitten.

Doe dit meteen nadat u op het vliegveld aankomt. Met de bagagesticker op uw vliegticket moet u bewijzen dat de bagage onder uw ticket is ingecheckt. Let daarom bij vertrek goed op of uw bagage op uw naam wordt ingecheckt. Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van uw klacht. Of een kopie van het PIR-formulier.

Controleer of u een reisverzekering hebt

U kunt de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aanspreken. Maar als u een reisverzekering hebt, kunt u via uw verzekering soms ook een vergoeding krijgen.

Hebt u een reisverzekering? Kijk dan in de polis van uw verzekering of u recht hebt op een vergoeding. En als u daar recht op hebt, hoe u een vergoeding kunt krijgen.

Het kan soms beter voor u zijn om bij uw reisverzekering uw schade te verhalen. Omdat u dan soms meer terug krijgt dan wanneer u alleen de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stelt.

Hebt u geen reisverzekering? Of hebt u geen recht op een vergoeding? Of krijgt u maar een deel van uw geld terug? Stel dan de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk. Hoe u dat kunt doen leest u hieronder.

Hebt u alleen een vliegticket geboekt?

Dan kunt u uw luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen.

In de voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen wordt vaak het Verdrag van Warschau of het Verdrag van Montréal genoemd. Hierin staan de vergoedingen die u per kilo bagage moet krijgen. Let op: de luchtvaartmaatschappij hoeft niet meer te betalen dan in dit verdrag genoemd staat.

Deze regels gelden alleen bij internationale vluchten. En alleen tussen landen die meedoen aan de Verdragen.

Hebt u een pakketreis geboekt?

Dan kunt u uw reisorganisatie aansprakelijk stellen. De reisorganisator is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van uw reis. Daar hoort ook het vervoer van uw bagage bij.

Binnen welke termijn moet ik mijn vergoeding vragen?

Is uw bagage beschadigd of vertraagd? En wilt u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen? Dan moet u dit binnen een bepaalde tijd doen. Doet u dit niet binnen deze tijd? Dan hoeft de luchtvaartmaatschappij uw schade niet meer te vergoeden.

Is uw bagage beschadigd of vertraagd? Dan gelden de volgende termijnen:

  • Bij beschadigde bagage moet u binnen zeven dagen nadat u uw bagage hebt ontvangen de luchtvaartmaatschappij schriftelijk (dus per brief) aansprakelijk hebben gesteld. Let op: dit moet nadat u het PIR-formulier hebt ingevuld.
  • Bij vertraagde bagage moet u binnen 21 dagen nadat u uw bagage hebt ontvangen bij de luchtvaartmaatschappij schriftelijk (dus per brief) aansprakelijk hebben gesteld. Let op: dit moet nadat u het PIR-formulier hebt ingevuld.

Wat kan ik doen als ik de luchtvaartmaatschappij of reisorganisator aansprakelijk wil stellen?

Neem contact op met de ondernemer

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Vraag om rechtsbijstand, of schrijf zelf een brief

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering en vraag of die u kan helpen met een brief of verdere stappen.

Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u voor hulp ook naar het Juridisch Loket.

Kiest u ervoor om het zelf te doen? Schrijf de ondernemer dan een brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing voor een bepaalde datum.

Let op: de tijd die u de ondernemer daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt de ondernemer geen goede oplossing biedt. Wilt u bewijs van verzending? Dan kunt u uw brief aangetekend versturen.

Wilt u vervolgstappen nemen?

De geschillencommissie

Zoek uit of bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en het reisbureau zich hieraan houden.

De rechter

Of stap naar de rechter:

Heeft deze informatie u geholpen?

Forward