Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Klacht over uw reis

U moet de reis krijgen die uw reisaanbieder heeft beloofd. Houdt de aanbieder zich niet aan de afspraken? Of ervaart u grote overlast van andere gasten? Dan hebt u recht op een goede oplossing of schadevergoeding.


Op deze pagina:


Meld uw klacht snel

Meld klachten over uw reis of vakantieverblijf zo snel mogelijk bij een reisleider, host of eigenaar. Is er niemand bij wie u de klacht kwijt kunt? Of krijgt u geen goede oplossing? Stuur dan een mail of klachtenformulier naar de reisaanbieder. U moet hem de kans geven om uw klacht op te lossen. Verzamel ook bewijs. Maak bijvoorbeeld foto's, filmpjes en vraag anderen om bewijs op papier te zetten. Bewaar ook bonnetjes van extra uitgaven.

Voorbeeld

U hebt overlast van andere gasten die veel lawaai maken of onbeschoft zijn. Als de overlast groot is, dan kan de reisaanbieder de gasten aanspreken op hun gedrag. Of u een andere kamer aanbieden.

Voorbeeld

Het hotel dat u boekte is gesloten. De reisaanbieder moet u dan een hotel aanbieden dat er op lijkt. Zoals hetzelfde aantal sterren, soortgelijke ligging en dezelfde voorzieningen.

Wie de klacht moet oplossen

Dit hangt af van of u een pakketreis boekte of losse reisonderdelen. Bij een pakketreis is de aanbieder waarbij u boekte verantwoordelijk voor de oplossing van uw klacht. Een pakketreis bestaat uit minimaal 2 reisonderdelen die u samen bij 1 reisaanbieder boekte:

  • vakantieverblijf, zoals een hotelkamer of appartement
  • vervoer, zoals een vlucht of een treinreis
  • huur van een voertuig, zoals een auto of motor
  • iets anders, zoals een rondleiding, skipas of toegang tot een attractiepark

Boekte u los van elkaar een vakantieverblijf of vervoer via een boekingswebsite? Dan is de eigenaar van het vakantieverblijf of de vervoerder verantwoordelijk voor het oplossen van uw klacht. Meld daar uw klacht. Geef uw klacht ook door aan de boekingswebsite. Soms kunnen zij bemiddelen bij het oplossen van uw klacht.

Oplossing voor de klacht

De oplossing van de reisaanbieder moet minstens even goed zijn als wat u had afgesproken. Biedt de aanbieder een oplossing die minder goed is? Dan hebt u recht op een vergoeding voor het verschil in kwaliteit. Biedt de aanbieder geen goede oplossing? Of is de prijsverlaging te klein? Neem contact op met de reisaanbieder en probeer er samen uit te komen. Lukt dat niet? Schrijf dan een brief of e-mail. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Schadevergoeding

Biedt de aanbieder geen goede oplossing? Ook niet nadat u hem daarover een brief of e-mail hebt gestuurd? Dan kunt u een schadevergoeding vragen. U moet de schade wel kunnen bewijzen. Uw schade kan bestaan uit extra kosten die u moest maken doordat de reisaanbieder zijn afspraken niet nakwam. Bijvoorbeeld omdat de accommodatie heel vies was en u een andere accommodatie moest boeken. Of omdat u nieuwe spullen moest kopen, omdat uw koffer niet aankwam. Gaat het om een pakketreis? Dan kunt u ook een vergoeding vragen voor gemist vakantieplezier.

U hebt geen recht op schadevergoeding in deze situaties:

  • De reisaanbieder bood u een goede oplossing, maar u accepteerde die niet.
  • Er is sprake van overmacht, bijvoorbeeld door een natuurramp of oorlog.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.