Internet: keuze, netneutraliteit en snelheid

Hoe weet ik of ik de beloofde internetsnelheid krijg?

Wilt u weten of u de internetsnelheid krijgt die uw aanbieder heeft beloofd? Kijk eerst wat er in uw contract bij uw abonnement staat. Meet dan uw internetsnelheid.

Wat staat er in mijn contract over de internetsnelheid?

Bij een vaste internetverbinding moet uw aanbieder het volgende vermelden:

  • de minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding altijd moet kunnen halen.
  • de normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
  • de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van uw internetverbinding.

Bij een mobiele internetverbinding moet uw aanbieder vermelden wat de verwachte (geraamde) downloadsnelheid en uploadsnelheid is.

Meet uw internetsnelheid

Op internet vindt u verschillende tests om uw internetsnelheid te bepalen. Vaak kunt u een meting doen op de website van uw internetaanbieder. Maar u kunt ook een andere test doen, bijvoorbeeld via Measurement Lab of Speedtest.

Waar moet ik op letten als ik mijn internetsnelheid meet?

U kunt het beste meerdere metingen doen op verschillende momenten. Er kunnen omstandigheden zijn die de snelheid beïnvloeden. U krijgt de meest betrouwbare resultaten als u deze vuistregels volgt:

  • Zet al uw andere apparaten uit die op uw internet zijn aangesloten.
  • Gebruik geen oude computer of laptop.
  • Zet alle programma's uit tijdens het meten.
  • Sluit de computer of laptop aan met een netwerkkabel, zo dicht mogelijk bij uw aansluitpunt (dus niet draadloos via WiFi, want dat is vaak veel langzamer).

Wat kan ik doen als ik niet de beloofde internetsnelheid krijg?

Neem eerst contact op met uw aanbieder en vertel uw klacht. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Schrijf dan een brief of e-mail naar uw aanbieder.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.