Iets vragen of melden?

Wat is spam en hoe dien ik een klacht in?

Spam is verboden. Maar niet alle ongevraagde berichten zijn spam. Let op de volgende kenmerken om spam te herkennen.

Wanneer is een bericht spam?

  • U  hebt een elektronisch bericht ontvangen: u krijgt bijvoorbeeld een e-mail, sms’je of een bericht via een app. Of u wordt gebeld door een bandje (spraakcomputer).
  • Het gaat om reclame voor een product, dienst, idee of goed doel: met het bericht wil de afzender u iets laten kopen. Of uw aandacht vragen voor een goed doel of een bepaald idee.  De reclame is aan u direct verzonden. Een banner op uw scherm is bijvoorbeeld geen spam.
  • U hebt geen toestemming gegeven aan de afzender: u hebt vooraf geen toestemming gegeven aan de afzender om u een bericht te sturen. En u bent of was geen klant van het bedrijf.

Mag een bedrijf ongevraagde berichten sturen aan zijn klanten?

Geeft u als klant uw contactgegevens aan een bedrijf? Dan moet u kunnen aangeven dat u geen berichten wilt ontvangen. Hebt u dat niet gedaan? Dan mag het bedrijf u berichten sturen. De berichten moeten dan wel te maken hebben met het bedrijf. Een autoverhuurbedrijf mag u bijvoorbeeld alleen berichten over huurauto's sturen.

Meld u af!

Ontvangt u berichten van een bedrijf en wilt u dat niet meer? Via ieder bericht moet u zich kunnen afmelden. Deze afmelding moet gratis en eenvoudig zijn. Vaak staat onderaan het bericht een afmeldknop. Hebt u zich afgemeld? Dan mag de afzender u geen ongevraagde berichten meer sturen.

Let op

Klik nooit op een link in een e-mail die u niet vertrouwt. Internetcriminelen kunnen op die manier schadelijke software op uw computer  installeren. Zo’n link kan ook vermomd zijn als afmeldknop.

Hoe voorkom ik spam?

Wilt u meer weten over wat u kunt doen om spam te voorkomen? Bekijk dan onze tips tegen spam.

Meld uw spamklacht

Meld uw spamklacht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer