Iets vragen of melden?

Wat doe ik als mijn aanbieder van telefonie, internet of televisie de prijzen of de algemene voorwaarden verandert?

Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijs van een abonnement veranderen. In het contract moet staan dat de aanbieder het abonnement mag wijzigen. Staat dit in uw contract? En wijzigt de aanbieder het abonnement? Dan kunt u het abonnement soms kosteloos opzeggen. Ook als is de looptijd van het contract nog niet voorbij.

Wanneer mag ik het abonnement kosteloos opzeggen?

Is de wijziging in uw nadeel? Bijvoorbeeld omdat de prijs omhoog gaat of omdat er televisiezenders verdwijnen? Dan mag u het abonnement zonder verdere kosten opzeggen. In twee gevallen kunt u niet opzeggen. Daarover vertellen wij u hieronder meer.

Wanneer kan ik niet opzeggen bij een nadelige wijziging van mijn contract?

Er zijn twee soorten wijzigingen waarbij u niet kunt opzeggen:

De aanbieder verhoogt de prijs omdat er een nieuwe regel of wet van de overheid is

Moet uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet? Dan is de wijziging niet de eigen keuze van de aanbieder. In dat geval kunt u uw abonnement niet opzeggen. Een voorbeeld: de overheid verhoogt de BTW. De aanbieder moet de BTW aan u doorberekenen. U kunt dan niet opzeggen.

De aanbieder verhoogt de prijs omdat hij inflatiecorrectie toepast

Een inflatiecorrectie is een vast percentage waarmee uw aanbieder de prijs in een jaar mag verhogen. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En met welk percentage, hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u niet om die reden opzeggen.

Wat moet de aanbieder doen als hij de voorwaarden wil wijzigen?

Wil de aanbieder het abonnement wijzigen? Dan moet hij dit minimaal een maand van tevoren aan u laten weten. De aanbieder heeft verder nog de volgende verplichtingen:

  • Hij moet u zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms. Zet hij de verandering alleen in de krant? Dan is dat niet voldoende.
  • Is de verandering nadelig voor u? Dan moet hij u laten weten dat u zonder bijkomende kosten uw abonnement kunt opzeggen.
  • Hij moet u laten weten op welke wijze u kunt opzeggen.

Ik ben het niet eens met de wijziging van mijn contract. Wat kan ik doen?

Is de wijziging nadelig voor u? Dan mag u het abonnement direct gratis opzeggen. Nadat u bent geïnformeerd door de aanbieder hebt u een maand lang de tijd om op te zeggen.

Heeft uw aanbieder u niet of niet duidelijk geïnformeerd? Dan kunt u onze voorbeeldbrief gebruiken.

Werkt uw aanbieder niet mee met uw opzegging? Zegt hij bijvoorbeeld dat u moet betalen voor het opzeggen, of dat u uw telefoon weer moet inleveren? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer