Zeg ‘nee’ als je het niet vertrouwt
Bij ConsuWijzer is er een flinke toename van het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via telefonische verkoop. Bedrijven bellen consumenten met een aanbod voor vakanties, cashbackacties en andere kortingsacties. Vervolgens zetten ze de consument onder druk om te betalen. Wil je ellende voorkomen? Zeg dan duidelijk NEE en hang op.
Wat is er aan de hand?
Aanbieders van bijvoorbeeld kortingsacties, prijsvragen of vakantieaanbiedingen bellen steeds vaker consumenten. Meestal bellen ze nadat je op internet hebt meegedaan aan een actie waar je een prijs mee kon winnen. Aan de telefoon vragen ze of je meer informatie wilt ontvangen. Zeg je daar 'ja' op? Dan denk je meer informatie te krijgen. Maar het bedrijf zegt dat je een aanbod hebt geaccepteerd. Soms nemen ze zelfs een bandje op waarop te horen is dat je 'ja' zegt. Daarmee willen ze druk uitoefenen om je te laten betalen. Betaal je niet? Dan krijg je vaak een agressieve incassobrief. Vaak zitten dezelfde personen als de bellers achter deze incassopraktijken. Ze werken voor een deel in het buitenland. Ze verdienen hun geld door consumenten onder druk te zetten om te betalen. Dus als je niet betaalt, verdienen zij niets.
Belangrijkste tips:
- Vul geen prijsvragen of enquêtes op internet in, hoe aantrekkelijk ze ook lijken. Onbetrouwbare handelaren kunnen op deze manier achter je telefoonnummer komen.
- Vertrouw je het niet? Ga dan niet in op het aanbod om 'vrijblijvende' informatie te ontvangen. Ook niet om er maar van af te zijn.
- Betaal niet als je nergens mee hebt ingestemd. Ook niet als het bedrijf je onder druk zet.
- Heeft het bedrijf via een automatische incasso geld van je rekening gehaald? En heb je daar geen toestemming voor gegeven? Dan kun je je bank vragen om dit geld terug te laten storten.
Meldingen ConsuWijzer
ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Meldingen bij ConsuWijzer over deze en andere praktijken zijn waardevol voor de ACM.
Een groot deel van de vragen en meldingen ging over incassoproblemen. Die problemen volgen uit telefoongesprekken met aanbiedingen. De ACM houdt de incassobranche in de gaten. Dit leidde tot een boete aan een incassobureau en een waarschuwing voor incasso's door incassobureau Pay Care. Het is dus de moeite waard om problemen te melden. De eerste helft van dit jaar kreeg ConsuWijzer al ruim 30.000 consumentenvragen en meldingen.