Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

De ACM waarschuwt voor incassobureau Pay Care

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor incassobureau Pay Care B.V. De manier waarop Pay Care werkt is agressief. De rekeningen die zij innen kloppen waarschijnlijk niet. ConsuWijzer kreeg hierover veel meldingen. De rekeningen gaan vaak over acties die via de telefoon zijn verkocht. Maar voor de consument is het helemaal niet duidelijk dat hij iets heeft gekocht. Daarom hoeft de consument de rekeningen en incassokosten niet te betalen.

Pas op met betalen aan Pay Care

Word je gebeld of gemaild door Pay Care? En zeggen ze dat je geld moet overmaken? Pas dan op. Volgens Pay Care heb je meegedaan aan een actie en moet je de rekening nog betalen. Meestal heb je helemaal geen rekening openstaan en hoef je dus niets te betalen. Pay Care blijft aandringen zodat je gaat betalen. Het bedrijf dreigt zelfs met maatregelen die zij niet mogen en kunnen nemen. Bijvoorbeeld beslag leggen op loon, huis of bankrekening of het bedrag flink verhogen. Een incassobureau moet kunnen laten zien dat de rekeningen voor een incasso kloppen. Tot nu toe heeft Pay Care dat niet kunnen bewijzen. Daarom hoef je de rekeningen en incasso's van Pay Care niet te betalen.

Wat moet je doen?

  • Heb je niets gekocht? Betaal de rekening dan niet. Ook niet als Pay Care dreigt met hoge incassokosten, deurwaarders of andere maatregelen.
  • Een geluidsopname is niet altijd voldoende bewijs dat je iets hebt gekocht. Wist je niet dat je iets kocht tijdens het telefoongesprek? Dan was het aanbod niet duidelijk genoeg. En dus hoef je niets te betalen.
  • Hang de telefoon op als het incassobureau je blijft lastig vallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak stoppen ze vanzelf.
  • Doe aangifte bij de politie als het incassobureau je bedreigt.