De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een aantal reisorganisaties gecontroleerd. Niet alle bedrijven houden zich aan de regels voor vouchers voor pakketreizen. Reisorganisaties TUI en Corendon moeten bijvoorbeeld duidelijker uitleggen dat consumenten recht hebben op geld terug. Ook als de consument de voucher al heeft geaccepteerd.
Via ACM ConsuWijzer kregen we veel klachten binnen over reisvouchers. We hebben dit onderzocht en ontdekten dat niet alle reisorganisaties zich aan de regels houden voor vouchers voor pakketreizen. We hebben de reisorganisaties TUI en Corendon hierop aangesproken. Zij hebben hun communicatie verbeterd en de voorwaarden aangepast. TUI had een achterstand bij het uitgeven van vouchers, dat hebben ze nu opgelost.
Bedrijven kunnen zelf bepalen welke voorwaarden er gelden voor hun vouchers. Maar de voorwaarden mogen niet onredelijk zijn. Wij vinden een voucher redelijk als hij aan onze richtlijnen voldoet. Zoals bijvoorbeeld:
Hebt u een voucher/tegoedbon ontvangen omdat de ondernemer de overeenkomst niet na kan komen? En vindt u de voorwaarden op de voucher/tegoedbon onredelijk? Met onze voorbeeldbrief kunt u de ondernemer aanspreken op de onredelijke voorwaarde.
Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.