Nieuwsbericht

Reisorganisaties moeten voucherregelingen voor pakketreizen beter uitvoeren

22-06-20nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een aantal reisorganisaties gecontroleerd. Niet alle bedrijven houden zich aan de regels voor vouchers voor pakketreizen. Reisorganisaties TUI en Corendon moeten bijvoorbeeld duidelijker uitleggen dat consumenten recht hebben op geld terug. Ook als de consument de voucher al heeft geaccepteerd.

Via ACM ConsuWijzer kregen we veel klachten binnen over reisvouchers. We hebben dit onderzocht en ontdekten dat niet alle reisorganisaties zich aan de regels houden voor vouchers voor pakketreizen. We hebben de reisorganisaties TUI en Corendon hierop aangesproken. Zij hebben hun communicatie verbeterd en de voorwaarden aangepast. TUI had een achterstand bij het uitgeven van vouchers, dat hebben ze nu opgelost.

Richtlijnen vouchers

Bedrijven kunnen zelf bepalen welke voorwaarden er gelden voor hun vouchers. Maar de voorwaarden mogen niet onredelijk zijn. Wij vinden een voucher redelijk als hij aan onze richtlijnen voldoet. Zoals bijvoorbeeld:

  • De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben. Vaak is dat minimaal een jaar.
  • Is de voucher niet meer geldig, maar hebt u nog niet het hele bedrag gebruikt? Dan moet het bedrijf u het restbedrag terugbetalen. Let goed op dat het bedrijf dit zelf terugbetaalt en dat u daar niet zelf om moet vragen.
  • In het bedrag op de voucher moeten alle betaalde kosten zitten. Denk aan reserveringskosten en administratiekosten. Zitten deze kosten er niet in? Dan mag het bedrijf u deze kosten niet nog een keer laten betalen als u de voucher inlevert.
  • Let goed op of de voucher gedekt is door een garantiefonds. Als het bedrijf failliet gaat, betaalt het garantiefonds u de waarde van de voucher. Is de voucher niet gedekt? En gaat het bedrijf failliet? Dan kunt u de voucher waarschijnlijk niet meer gebruiken.

Wat kunt u doen als uw voucher onredelijk is?

Hebt u een voucher/tegoedbon ontvangen omdat de ondernemer de overeenkomst niet na kan komen? En vindt u de voorwaarden op de voucher/tegoedbon onredelijk? Met onze voorbeeldbrief kunt u de ondernemer aanspreken op de onredelijke voorwaarde.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.