ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Nieuwsbericht

Reisaanbieders moeten alle verplichte kosten in de prijs noemen

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen gebruiken. Dit mag niet. Aanbieders van vakantiehuisjes of reizen moeten alle verplichte extra kosten in de aanbiedingsprijs noemen.

De ACM heeft de afgelopen tijd websites van verschillende reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de extra kosten vaak niet bij of in de advertentieprijs staan. Die extra kosten komen er dan pas later in het bestelproces bij. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro's duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. De ACM start daarom onderzoeken naar misleidende reisprijzen en begint bij aanbieders van vakantiehuisjes op parken.

Wat zijn de regels?

De prijs moet in één oogopslag duidelijk zijn. De verplichte extra kosten moeten in de aanbiedingsprijs worden genoemd. Reisaanbieders mogen u dus niet pas in het boekingsproces laten weten dat u allerlei extra kosten moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan vaste administratiekosten, boekingskosten, toeristenbelasting of een verplicht lakenpakket. Deze kosten moeten al vanaf het begin duidelijk zijn, zodat u aanbiedingen goed kunt vergelijken.

Reisaanbieders zetten de extra kosten vaak onder het 'i'-symbool. Maar veel consumenten klikken hier niet op en zien deze informatie dus niet. De ACM vindt het melden van de extra kosten onder het 'i'- symbool daarom niet duidelijk genoeg voor consumenten. Reisaanbieders moeten meteen de volledige prijzen laten zien.

Niet alle verplichte kosten in de aanbiedingsprijs?

Staan de verplichte extra kosten niet in de aanbiedingsprijs? Of staan ze alleen onder het 'i'-symbool op de website van de reisaanbieder? Laat het ons weten.