Nieuwsbericht

ACM dwingt reisorganisaties voor bedevaartreizen om consumenten beter te beschermen

07-07-20nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt 8 reisorganisaties voor bedevaartreizen om consumenten beter te beschermen. De reisorganisaties kunnen dit doen door zich aan te sluiten bij een garantiefonds. Dan zijn consumenten beschermd als het bedrijf failliet gaat. Doen de bedrijven dit niet? Dan moeten ze een geldbedrag betalen voor elke week dat zij zich niet aan de regels houden.

Het gaat om de volgende bedrijven:

  • Alferdoos Reizen Stars Travel
  • Amlex Travel
  • De Richting
  • Elfourssan Reizen
  • Salsabil Travel
  • Stichting Al Manar Haj en Omra
  • Taoufik Reizen
  • Wadi Rafidein Travel

ACM ConsuWijzer ontving meldingen over de reisorganisaties van bedevaartreizen. De ACM legde daarom een ‘last onder dwangsom’ op. Dat betekent dat de bedrijven zich voor 2 oktober 2020 moeten houden aan de regels voor garantie. Doen zij dit niet? Dan moeten ze een geldbedrag betalen voor elke week dat zij zich niet aan de regels houden. Dat kan tussen de 2900 euro en 32400 euro per week zijn. Hoe hoog het bedrag is, ligt aan hoeveel het bedrijf verdient.

Check altijd vóór het boeken of de reisaanbieder een garantieregeling heeft

Reisorganisaties zijn verplicht om maatregelen te nemen voor als zij failliet gaan. Een bedrijf kan dit doen door zich aan te sluiten bij een garantiefonds. Gaat het bedrijf failliet? En is de consument nog niet op reis? Dan krijgt de consument zijn geld terug. Gaat het bedrijf failliet en is de consument al op reis? Dan zorgt de reisorganisatie ervoor dat de consument terug naar huis kan. Of dat de consument via een andere reisorganisatie verder kan met zijn reis.

Gaat u een reis boeken? Check dan altijd eerst of de reisorganisatie is aangesloten bij een garantiefonds.

Onderzoek bedevaartreizen

De ACM startte het onderzoek naar aanbieders van bedevaartreizen in juni 2019. Het gaat om reisbureaus die specialist zijn in Hadj- en Umrah-reizen. Normaal start de verkoop van deze reizen eind april. De reisaanbieders hadden daarom tot de start van de verkoop de tijd om zich aan te sluiten bij een garantiefonds.

De ACM heeft de bedrijven meer tijd gegeven toen de coronacrisis begon. Sommige garantiefondsen behandelden toen tijdelijk geen nieuwe aanvragen. Of ze stelden meer eisen aan de bedrijven. De bedrijven hebben nu tot en met 2 oktober 2020 de tijd om zich aan te sluiten bij een garantiefonds.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.