Nieuwsbericht

ACM dwingt bemiddelingswebsites te stoppen met het misleiden van consumenten

11-01-21nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) eist dat de bedrijven achter verschillende bemiddelingswebsites stoppen met het misleiden van consumenten. Een van deze websites is mijnverklaring.nl. De bedrijven zijn onduidelijk over hun diensten en de kosten die zij hiervoor rekenen. Stoppen de bedrijven hier niet mee? Dan moeten zij een geldbedrag betalen. Dit kan oplopen tot 150.000 euro.

Via bemiddelingswebsites bieden de bedrijven consumenten hulp aan bij aanvragen bij de overheid. Het gaat om deze websites:

  • mijnverklaring.nl
  • mijnurgentie.nl
  • mijnkentekenbewijs.nl (nu offline)
  • socialepremie.nl
  • mijnonlineloket.nl

Dit zijn websites van deze bedrijven:

  • Empiru Investments Holding B.V.
  • Statempire B.V.
  • Mijn Verklaring B.V.

Wat doen de bedrijven fout?

Onduidelijke info over diensten en kosten

Via advertenties op Google komen consumenten op de bemiddelingswebsites terecht. Consumenten denken dat ze hun aanvraag hier rechtstreeks bij de overheid doen, maar dat is niet het geval. Op de websites is onduidelijk dat het om een bemiddelaar gaat die extra kosten vraagt voor de aanvraag. Vaak klinkt het ook alsof een aanvraag via de bemiddelingswebsite eerder wordt goedgekeurd. Dit is ook niet waar. De bemiddelingswebsite stuurt uw aanvraag door naar de overheid.

Onjuiste info over bedenktijd

Op de bemiddelingswebsites stond dat u geen bedenktijd meer hebt, als u al hebt betaald. Dat mag niet. Soms hebt u geen bedenktijd als dit er duidelijk staat en u hier akkoord mee gaat. Dat was hier niet het geval, daardoor hebt u gewoon bedenktijd.

Onbetrouwbare reviews

De bemiddelingswebsites vragen aan consumenten om een positieve review te plaatsen. Dan krijgen zij de helft van de kosten van de aanvraag terug. Dit mag niet. De reviews op bijvoorbeeld Google en Trustpilot zijn hierdoor niet eerlijk. Dit is misleidend voor andere consumenten.

Koop niet bij een online bemiddelaar, maar bij de overheid

De website van een bemiddelaar kan er betrouwbaar en professioneel uitzien, maar is niet van de overheid. Doe uw aanvraag altijd rechtstreeks bij de overheid, bijvoorbeeld via uw gemeente of online via rijksoverheid.nl. Dat is goedkoper en voorkomt problemen.

Denkt u dat een bedrijf of bemiddelingswebsite zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.