ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Voorkom spijt, neem de tijd en vergelijk

Voorkom spijt, neem de tijd en vergelijk

Zoekt u online wel eens naar een bedrijf? En kiest u dan gewoon voor één van de bovenste zoekresultaten? Let dan goed op! Bedrijven betalen namelijk om bovenaan te staan. De bovenste zoekresultaten zijn dus advertenties en niet altijd het beste aanbod voor u. Via advertenties kunt u ook bij onbetrouwbare bedrijven terecht komen. Of bij bedrijven die een betaalde dienst aanbieden voor iets wat u zelf gratis kunt doen. Zorg ervoor dat u advertenties herkent en vergelijk meerdere zoekresultaten en websites voordat u een bedrijf inschakelt.

Waarom verschijnt een zoekresultaat bovenaan?

Via zoekmachines kunt u snel vinden wat u zoekt. Zoekt u een bedrijf voor een specifieke dienst? Dan zijn de bovenste 3 of 4 zoekresultaten meestal advertenties. Deze lijken op de normale zoekresultaten, maar het verschil is dat er het dikgedrukte woord ‘advertentie’ boven staat. Dat deze advertenties bovenaan zoekresultaten verschijnen, betekent niet dat het de beste keuze is. Of dat deze bedrijven het meest betrouwbaar zijn. Het betekent dat bedrijven de zoekmachine betaald hebben om bovenaan de lijst te verschijnen. Soms staan de advertenties ook nog onder de normale zoekresultaten. Maar ook dan staat er het woord ‘advertentie’ bij.

Wat kan er mis gaan?

Niet iedereen herkent advertenties. En als iemand dan ook nog haast heeft, dan kiest die vaak voor één van de bovenste zoekresultaten. Wij ontvangen veel meldingen van consumenten die daardoor onnodig veel geld hebben betaald. Ze zochten via een zoekmachine naar een bedrijf of (overheids)organisatie en klikten op een van de bovenste zoekresultaten. Dat bleek een advertentie te zijn. Zo kwamen ze terecht bij onbetrouwbaar bedrijf dat misbruik maakte van hun situatie.

Een advertentie is zo gemaakt en aanbieders van zoekmachines controleren niet de betrouwbaarheid van de advertenties. Bedrijven die bovenaan verschijnen kunnen bedrijven zijn met goede bedoelingen die betrouwbare diensten leveren. Maar helaas maken ook veel onbetrouwbare bedrijven gebruik van advertenties.

Onbetrouwbare klusbedrijven

We zien dit vooral vaak misgaan bij bedrijven die hulp bij spoedklussen aanbieden, zoals een loodgieter of elektricien. Zo schakelde Jan (85) uit Rotterdam een loodgieter in en moest achteraf een hoge rekening betalen. “Van tevoren werd gezegd dat de kosten 169 euro zouden zijn, maar toen ging hij afrekenen en was het ineens 802 euro”.

Ik voelde dat mijn gootsteen langzaam doorliep, dus ik dacht het tijdig te laten opknappen voordat het echt verstopt zou raken. Via internet heb ik gezocht naar een loodgieter. Ik heb even vlug gekeken en een bedrijf dat in de zoekresultaten stond gebeld. Ik heb gevraagd of ze het probleem konden oplossen en dat kon. Nu weet ik dat dit soort bedrijven door het hele land heen kunnen zitten en overal leveren. En dat je met hoge voorrijdkosten kan zitten als ze bijvoorbeeld helemaal uit Friesland komen. Maar er werd gezegd dat de kosten maximaal 169 euro zouden zijn, inclusief de voorrijdkosten. Prima!

De loodgieter is nog geen 20 minuten binnen geweest, waaronder zelfs nog één keer heen en weer naar buiten. Toen ik moest afrekenen zei de loodgieter: “ja het wordt toch wat meer, want de 10 meter kabel was te kort. En daarom moest ik er een heel duur verlengstuk aan zetten”. Het bedrag was ineens 802 euro. Terwijl dat verlengstuk er precies hetzelfde uitzag als de eerste kabel.

Ik heb mijn bezwaar geuit. Maar de loodgieter bleef erbij dat ik moest betalen. Hij zei, neem maar contact op met het kantoor. Uiteindelijk heb ik betaald. En dat is het domste wat ik had kunnen doen…ik had gewoon niet moeten betalen. Maar ja, ik werd onder druk gezet en het was nogal een stevige jongen. Ik dacht, straks staat hij mijn kop eraf.

Ik heb het achteraf nagevraagd en het verhaal van de loodgieter blijkt totaal niet waar te zijn. Want blijkbaar zit je na een 6 meter al in de hoofdafvoerbuis. Dus ga zelf maar na. Pure oplichting vindt ik het.

Dure online bemiddelaars

Ook sommige online bemiddelaars maken slim gebruik van advertenties. Zij regelen tegen betaling iets voor u wat u ook zelf kunt doen. Bijvoorbeeld de aanvraag van zorgtoeslag of een kentekenbewijs. Soms staat de advertentie van zo’n bemiddelaar hoger in de zoekresultaten dan de officiële website waar u het zelf gratis kunt regelen. Het overkwam Helma (73) uit Houten. Ze wilde online zorgtoeslag aanvragen, maar kwam ongewenst terecht bij een online bemiddelaar. “Ik kwam terecht bij een tussenpersoon en moest 80 euro betalen. Terwijl het gratis is als je je aanvraag gewoon rechtstreeks bij de Belastingdienst doet.

Ik doe altijd zelf mijn belastingaangifte. De belastingdienst wees mij erop dat ik recht had op zorgtoeslag. Dat was ontzettend fijn. In eerste instantie ben ik gewoon naar website van de belastingdienst gegaan. Ik ben begonnen met het invullen van mijn aanvraag voor zorgtoeslag. Maar toen kwam er een vraag voorbij waarop ik had het antwoord even niet paraat had. En eigenlijk kwam het op dat moment ook even niet goed uit. Dus ik heb de site dicht geklikt met het idee, morgen heb ik alle tijd en zal ik mij erin verdiepen.

De dag daarna ben ik niet eerst naar van de belastingdienst gegaan, maar heb ik via google gezocht op ‘zorgtoeslag’. Want ik dacht, dat moet ik hebben. Bovenaan de zoekresultaten zag ik ‘zorgtoeslag’ staan, dus heb ik dat aangeklikt. Ik heb niet verder naar beneden gescrold. Ik ging er gewoon vanuit dat dit de zorgtoeslag was die via de belastingdienst geregel wordt.

Ik heb online mijn gegevens ingevuld en zo de aanvraag gedaan. Een aantal dagen later zag ik ineens dat er een bedrag van 80 euro afgeschreven was. Ik dacht, he wat is dat? Dus toen ben ik gaan bellen. En toen vertelden ze mij dat zij een tussenpersoon waren. En dat zij voor “al die zielige mensen die dat niet zelf kunnen het allemaal keurig regelen”. Maar ja, ik kan dat best allemaal zelf regelen. Ik doe ook mijn belastingen zelf. Dit kan ik ook echt wel! Dus ik was een beetje kwaad hierover.

Ik vind het knap stom van mezelf want ik ben er normaal gesproken redelijk alert op. Maar hier ben ik toch ingestonken.

Advertenties komen ook voor op de pagina met afbeeldingen. Ook daar kunt u ze herkennen aan het woord ‘advertentie’, maar staan ze vaak verborgen tussen de andere afbeeldingen.

Zoekt u online een bedrijf voor een specifieke dienst?

Gebruik onze tips:

1 Herken de advertentie

U herkent deze aan het dikgedrukte woord ‘advertentie’ bij de zoekresultaten. Advertenties staan vaak bovenaan de zoekresultaten. Kies niet zomaar het bovenste bedrijf uit de zoekresultaten. Vergelijk meerdere websites. Zoek iets verder.

2 Wees kritisch

Neem de tijd en vergelijk. Bekijk het volgende bij meerdere bedrijven:

  • Staan er contactgegevens, zoals een adres? Controleer of dit adres echt bestaat. Zoek dit bijvoorbeeld op met Google Maps.
  • Heeft het bedrijf een KvK-nummer? En klopt dit? Zoek het bedrijf op in het handelsregister van de Kamer van Koophandel . Vul onder ‘Handelsnaam’ de bedrijfsnaam in en geef ook de straat op. En klik daarna op ‘Zoek in het Handelsregister’. Let op! Dat een bedrijf is ingeschreven wil niet altijd zeggen dat het betrouwbaar is of goede diensten levert.
  • Wat kost het? Meestal geeft het bedrijf een prijs of een inschatting van de kosten op hun website. Zijn dit reële kosten? Vergelijk dit met prijzen van andere bedrijven. Wil het bedrijf helemaal geen prijsinschatting doen? Ga dan op zoek naar een ander bedrijf.
  • Bekijk reviews. Bekijk klachtensites, zoals www.klacht.nl , www.klachtenkompas.nl of www.trustpilot.nl . Zijn er veel klachten over het bedrijf, de website of het gebruikte telefoonnummer? Bekijk altijd meerdere reviews en meerdere klachtensites.

3 Overleg met anderen

Laat vrienden, familie of buren met u meekijken voordat u een bedrijf inschakelt: wat voor dienst(en) biedt het bedrijf aan? Zijn de kosten niet te hoog? Hoe betrouwbaar schatten zij dit bedrijf in? Misschien hebben zij nog tips voor u.

Hebt u er een slecht gevoel bij? Kijk dan verder en kies voor een ander bedrijf.

Meer over ACM ConsuWijzer

ACM ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten. Hebt u een vraag over uw rechten als consument? Dan beantwoorden wij deze gratis via onze website, social media of telefoon. We leggen u dan uit waar u recht op hebt en hoe u iets zelf kunt oplossen.

Bedrijven moeten consumenten eerlijk behandelen. Daar zijn regels voor. De toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) let op of bedrijven zich aan de regels houden.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook