Je hebt meer rechten dan je denkt
Yes, pakketje binnen, uitpakken maar! Altijd leuk zo'n nieuwe aankoop, maar hoe zit het eigenlijk als je spijt hebt of als het product te snel stuk gaat? Ken jij dan je rechten als consument? Vaak heb je meer rechten dan je denkt.
Wat zijn mijn rechten als ik spijt heb van mijn online aankoop?
Oeps, valt je aankoop tegen? Of heb je iets besteld dat je eigenlijk toch niet wil hebben? Dan heb je 14 dagen bedenktijd. Dat betekent dat je binnen 14 dagen aan de verkoper moet laten weten dat je het product niet wilt houden. En daarna heb je nog eens 14 dagen om het product terug te sturen. Je hoeft hiervoor geen reden op te geven.
Je krijgt dan je geld terug. Ook als iets in de online sale was. Je hoeft dus geen tegoedbon te accepteren, tenzij je daar ook mee hebt betaald. Check op de website van de verkoper voor wie de retourkosten zijn. Staat er niks? Dan zijn de retourkosten voor de verkoper. Je hebt meer rechten dan je denkt!
Er zijn wel een paar uitzonderingen op bedenktijd. Je hebt bijvoorbeeld geen bedenktijd als je iets op maat laat maken of als je iets al hebt gebruikt binnen de 14 dagen, zoals een maaltijdbox of een gestreamde film. Ook heb je geen bedenktijd als je iets van een andere consument koopt.
Wat zijn mijn rechten als mijn aankoop stuk aankomt?
Is je online aankoop kapot aangekomen? Dan heb je wettelijke garantie. Dat betekent dat de verkoper het product gratis moet vervangen of repareren. Maak je gebruik van je wettelijke garantie? Dan hoef je ook niet te betalen voor het terugsturen van het kapotte product. Kocht je het online? Dan heb je naast wettelijke garantie ook bedenktijd. Je kan er dan ook voor kiezen via het retourproces te melden dat je aankoop stuk is en dat je je geld terug wilt. Je hebt meer rechten dan je denkt!
Wat zijn mijn rechten als iets te snel stuk gaat?
Je product moet zolang meegaan als je ervan mag verwachten. Van een goedkoop of tweedehands product mag je bijvoorbeeld minder verwachten. Van een duur nieuw product mag je verwachten dat het langer meegaat.
Gaat jouw product eerder kapot? En is dat niet jouw schuld? Dan moet de verkoper het product gratis vervangen of repareren. Dat is je wettelijke garantie. Je hebt wettelijk soms meer garantie dan alleen de garantie die de verkoper of fabrikant geeft.
Lost de verkoper het niet goed op? Dan heb je recht op je geld terug. De verkoper moet het oplossen, niet de fabrikant. Laat je niet van kastje naar de muur sturen. Je hebt meer rechten dan je denkt!
Meer over ACM ConsuWijzer
ACM ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten. Heb je een vraag over jouw rechten als consument? Dan beantwoorden wij deze gratis via onze website, social media of telefoon. We leggen je dan uit waar je recht op hebt en hoe je iets zelf kunt oplossen.
Bedrijven moeten consumenten eerlijk behandelen. Daar zijn regels voor. De toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) let op of bedrijven zich aan de regels houden.
Denk jij dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld dit dan bij ons. Krijgen we veel meldingen over een bedrijf of is de schade groot? Dan kunnen wij ingrijpen. Bijvoorbeeld door met het bedrijf in gesprek te gaan of een boete op te leggen. Met jouw melding kunnen we ervoor zorgen dat andere consumenten niet tegen hetzelfde probleem aanlopen.