Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Garantie maar 2 jaar? Vaak niet waar! Zo zit het écht met garantie

Naast de garantie die je van de verkoper of fabrikant krijgt en die vaak maar 2 jaar is, heb je ook altijd wettelijke garantie. Die is meestal veel langer, vooral op dure producten. Gaat iets te snel stuk terwijl je het altijd normaal hebt gebruikt? Grote kans dat je nog recht hebt op wettelijke garantie: gratis reparatie, vervanging of geld terug.

Garantie van maar twee jaar? Vaak niet waar! Foto van een roze kapotte wasmachine

Wettelijke garantie is vaak langer

In de wet staat niet hoelang wettelijke garantie precies duurt. Als je iets normaal gebruikt en niet zelf stuk maakt, duurt wettelijke garantie zolang als je "mag verwachten dat een product meegaat". De verwachte levensduur hangt onder andere af van het soort product, de prijs en het merk. Dat maakt het ingewikkeld, maar bij dure apparaten mag je er zeker van uitgaan dat dat veel langer is dan 2 jaar.

Een paar voorbeelden: wij schatten in dat een wasmachine van 400 euro minimaal 8 jaar mee zou moeten gaan. En een televisie van 1.500 euro minimaal 7 jaar. Je moet het dan wel normaal gebruikt hebben en niet zelf stuk hebben gemaakt.

Laat garantie niet liggen: ga het gesprek aan

Denk jij dat je nog recht hebt op wettelijke garantie als iets zomaar stuk is gegaan? Zo'n gesprek met een verkoper kan nog wel eens lastig zijn, maar niet geschoten is altijd mis! Ga goed voorbereid het gesprek in.

Iedere situatie is anders, maar dit zou je kunnen antwoorden als de verkoper het volgende zegt:

“De verkopers- of fabrieksgarantie stopt misschien, maar ik heb ook recht op wettelijke garantie. Van dit product mag ik zeker verwachten dat het langer dan 2 jaar meegaat.”

“Nee hoor. Volgens de wet is de verkoper verantwoordelijk. U moet dit dus voor mij oplossen.”

“Dat is niet zo. Het ging vanzelf stuk. Je kunt duidelijk zien dat er geen schade aan het product is. Ik lees in reviews dat anderen dit probleem ook hebben. Dat is geen toeval.”

“Ik hoef geen onderzoekskosten te betalen als blijkt dat het niet mijn schuld is dat het kapot is. Want dan heb ik wettelijke garantie en moet u het gratis oplossen. Ik betaal alleen als uit het onderzoek blijkt dat het mijn schuld is dat het stuk is.”

“Wettelijke garantie gaat bij een tweedehands product gewoon over naar de nieuwe eigenaar.”

“Nee hoor. Ik kan ook met dit bankafschrift laten zien dat ik dit product hier hebt gekocht.”

“Daar trap ik niet in. Los van uw garantie heb ik recht op een gratis oplossing door mijn wettelijke garantie.”

“Dat is niet waar. Een product in de aanbieding moet ook goed werken, net als een nieuw product. Ook bij producten in de uitverkoop heb ik dus recht op wettelijke garantie.”

Kom je er niet uit met de verkoper?

Als een product kapot is kun je met een voorbeeldbrief gratis reparatie of een vervanging vragen. 

Kom je er niet uit met de verkoper? Dan kun je op een andere manier je recht halen. En je kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Jouw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.