Garantie maar 2 jaar? Vaak niet waar! Zo zit het écht met garantie
Naast de garantie die je van de verkoper of fabrikant krijgt en die vaak maar 2 jaar is, heb je ook altijd wettelijke garantie. Die is meestal veel langer, vooral op dure producten. Gaat iets te snel stuk terwijl je het altijd normaal hebt gebruikt? Grote kans dat je nog recht hebt op wettelijke garantie: gratis reparatie, vervanging of geld terug.
Wettelijke garantie is vaak langer
In de wet staat niet hoelang wettelijke garantie precies duurt. Als je iets normaal gebruikt en niet zelf stuk maakt, duurt wettelijke garantie zolang als je "mag verwachten dat een product meegaat". De verwachtte levensduur hangt onder andere af van het soort product, de prijs en het merk. Dat maakt het ingewikkeld, maar bij dure apparaten mag je er zeker van uitgaan dat dat veel langer is dan 2 jaar.
Een paar voorbeelden: wij schatten in dat een wasmachine van 400 euro minimaal 8 jaar mee zou moeten gaan. En een televisie van 1.500 euro minimaal 7 jaar. Je moet het dan wel normaal gebruikt hebben en niet zelf stuk hebben gemaakt.
Kom naar onze Garantiewinkel
In onze Pop-up Garantiewinkel op Utrecht Centraal Station kun je deze week zelf ontdekken hoelang je écht garantie hebt op producten. Ook kun je daar je garantiegesprek oefenen met een hologramversie van een verkoper.
Onze winkel is geopend vanaf dinsdag 9 tot en met zondag 14 september tussen spoor 19 en 20. We zijn doordeweeks open van 8.00 tot 20.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 18.00 uur.
Laat garantie niet liggen: ga het gesprek aan
Denk jij dat je nog recht hebt op wettelijke garantie als iets zomaar stuk is gegaan? Zo'n gesprek met een verkoper kan nog wel eens lastig zijn, maar niet geschoten is altijd mis! Ga goed voorbereid het gesprek in.
Dit kun je terugzeggen op veelgehoorde argumenten van verkopers:
Kom je er niet uit met de verkoper?
Als een product kapot is kun je met een voorbeeldbrief gratis reparatie of een vervanging vragen.
Kom je er niet uit met de verkoper? Dan kun je op een andere manier je recht halen. En je kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Jouw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.