Iets vragen of melden?

Voorbeeldbrief - Verzoek om korting voor product met foutje

Kocht u een product met een foutje? En is repareren niet mogelijk, of te duur? Met onze voorbeeldbrief kunt u korting vragen.

Bekijk deze brief:

[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]

[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]

[plaats, datum]

Onderwerp: korting


Geachte heer of mevrouw,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product] voor [prijs] euro. Het gaat om een [merknaam en type]. Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen die ik ervan mag hebben.

Wat is het probleem?

Mijn [product] heeft een foutje: [beschrijf wat er mis is met het product]. Ik heb [het product] normaal gebruikt. En ik vind dat deze problemen nog niet hadden mogen ontstaan bij een product van deze leeftijd en voor deze aanschafprijs. Repareren of vervangen van [het product] is geen optie, omdat de fout te klein is. Daarom vraag ik u met deze brief om een korting.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet heb ik als consument recht op een deugdelijk product. Heeft het product een gebrek, dan bent u als verkoper verplicht om het product zonder kosten en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen. Is dat niet mogelijk of staat dat niet in verhouding tot het gebrek, dan heb ik recht op korting. Dit staat in artikel 7:22 van het Burgerlijk Wetboek, zie wetten.overheid.nl. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.

Wat verwacht ik van u?

Omdat reparatie of vervanging geen optie is, vraag ik u om een korting van [bedrag] euro. U kunt het bedrag overmaken op [uw rekeningnummer] ten name van [uw naam]. Ik zal u daarna niet meer aanspreken op het foutje waarvoor ik de korting krijg. Als ik later andere problemen krijg met het product, dan kan ik u daar wel op aanspreken en gebruik maken van mijn rechten.

[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]

Biedt u geen oplossing?

Als u mij geen korting geeft, dan meld ik dit bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [Kunt u naar De Geschillencommissie of rechter? Dan kunt u deze zinnen toevoegen:] En mogelijk leg ik mijn klacht voor aan [maak een keuze: De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].

Met vriendelijke groet,

[uw naam en handtekening]

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer