Iets vragen of melden?

Online Shop Check

Koop niet zomaar iets via social media. Check eerst wie erachter zit

Iets kopen in een webwinkel of via sociale media? Dat kan vaak heel snel en makkelijk. Maar wat als je twee weken later nog niets hebt ontvangen? Of als het product je niet bevalt, en je je geld niet terugkrijgt?

Vertrouw online verkopers niet zomaar. Controleer met de Online Shop Check of een verkoper betrouwbaar is.

Online Shop Check

Check de verkoper

Wilt u iets bestellen via een webwinkel of sociale media? En kent u de verkoper niet? Controleer het bedrijf voordat u betaalt!

Check op klachten

Google de naam van het bedrijf in combinatie met het woord ‘klacht’. U ziet dan of anderen slechte ervaringen met het bedrijf hebben.

Check op reviews

Google de naam van het bedrijf in combinatie met het woord ‘review’ of ‘beoordeling’. U ziet dan hoe anderen het bedrijf beoordelen.

Let op!

De beoordelingen kunnen door het bedrijf zelf zijn geschreven. En ga niet af op één review of beoordelingswebsite. Dat geeft geen goed beeld.

Check de Kamer van Koophandel

Een verkoper moet zijn KvK-nummer op zijn website of sociale-mediapagina vermelden. Controleer dat nummer in het handelsregister. Kunt u het bedrijf daar niet vinden? Dit kan een teken zijn dat het bedrijf niet bestaat.

Check de politie

Controleer op de website van de politie of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan.

Check de betaalmogelijkheden

Kun je alleen vooruitbetalen? Wees dan extra voorzichtig.

Check het adres

Heeft het bedrijf een fysiek adres? En hoe ziet dat eruit? U kunt dat controleren met een routeplanner.

Bewaar de adres- en contactgegevens van de verkoper. Zo kunt u het bedrijf terugvinden als er iets mis is met uw bestelling.

Check de bereikbaarheid

Vermeldt de verkoper een telefoonnummer en e-mailadres op zijn webwinkel of sociale-mediapagina? Controleer of het nummer werkt en of u iemand aan de lijn krijgt. En of het bedrijf op een e-mail of chatbericht reageert.

Betaal achteraf of betaal verzekerd

Kent u het bedrijf niet goed? Betaal dan niet vooruit. Bieden ze alleen de mogelijkheid om vooruit te betalen? En hebt u alle vorige punten gecontroleerd? Betaal dan bij voorkeur verzekerd, bijvoorbeeld met uw creditcard. Op de website van de Consumentenbond leest u alles over veilig betalen op afstand.

Meer weten over je rechten bij online winkelen?

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer