Een klacht over mijn telecomaanbieder

Ik heb te maken met een internet- of telefoonstoring. Wat zijn mijn rechten?

Hebt u een abonnement voor telefonie, internet en/of televisie? Dan kunt u wel eens te maken krijgen met een tijdelijke storing. Soms ligt de storing aan uw eigen apparatuur. Maar er kan ook een probleem zijn bij uw aanbieder. Ligt de storing niet aan uw eigen apparatuur? Dan hebt u mogelijk recht op compensatie. Lees hieronder hoe dat zit.

Ligt de storing aan mijn eigen apparatuur?

Gebruikt u apparatuur die u niet huurt of koopt van de aanbieder? Dan kan het zijn dat de aanbieder de diensten goed levert, maar dat uw eigen apparatuur niet werkt. U moet het probleem dan zelf (laten) oplossen. Hebt u een klacht over uw apparatuur? Spreek dan de winkel aan waar u de apparatuur hebt gekocht.

Weet u niet waar het probleem aan ligt? Neem dan contact op met uw aanbieder. Die kan u soms tips geven om bepaalde oorzaken uit te kunnen sluiten.

Recht op compensatie

Is de storing niet veroorzaakt door uw eigen apparatuur? En duurt de storing langer dan 12 uur? Dan hebt u recht op compensatie. Hoeveel compensatie u krijgt, hangt af van de duur van de storing en de hoogte van uw abonnementskosten.

Duurt de storing tussen de 12 en 24 uur?

Dan hebt u recht op een bedrag gelijk aan de abonnementskosten die u voor één dag betaalt.

Duurt de storing langer dan 24 uur?

Dan krijgt u voor iedere dag met storing de abonnementskosten van 1 dag terug. Het maakt niet uit hoe lang de storing van die dag duurt.

Maakt u gebruik van prepaid?

Dan ontvangt u een vaste vergoeding van EUR 0,50 voor een storing van meer dan 12 uur. Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan ontvangt u ook EUR 0,50 voor iedere dag met storing. Het maakt niet uit hoe lang de storing van die dag duurt. De minimale compensatie is altijd 1 euro.

Voorbeeld

U hebt een internetstoring van 30 uur gehad. Voor de eerste 12 uur ontvangt u geen compensatie. Voor de periode tussen 12 en 24 uur hebt u recht op een bedrag gelijk aan uw abonnementskosten voor 1 dag. Ook voor de laatste 6 uur krijgt u het bedrag gelijk aan uw abonnementskosten voor 1 dag.

Hoe bereken ik mijn abonnementskosten per dag?

U deelt uw maandelijkse abonnementskosten door 30. Wat daaruit komt, zijn uw abonnementskosten per dag.

Hebt u 1 abonnement voor meerdere diensten? Bijvoorbeeld bellen, internetten en televisie? Dan deelt u de volledige abonnementskosten door 30. Ook als alleen 1 van de diensten niet werkt. Maar betaalt u maandelijks ook een bedrag voor uw mobiele toestel? Dan mag u dat bedrag niet als abonnementskosten meerekenen.

Wil de aanbieder u op een andere manier compenseren? Bijvoorbeeld met extra data of beltegoed? Dat mag, maar alleen als u hiermee akkoord gaat.

Wat kan ik doen als ik recht heb op compensatie?

Neem contact op met uw aanbieder

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden.

Schrijf een officiële brief of e-mail

Wil de aanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar uw telecomaanbieder. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de aanbieder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.