Iets vragen of melden?

Vrije toegang tot internet

Internetaanbieders moeten u vrij en open toegang bieden tot het internet. Zij mogen internetdiensten, websites of apps niet zomaar blokkeren. Of meer kosten vragen voor het gebruik van bepaalde websites of apps. Dit heet ook wel netneutraliteit.

Wilt u bijvoorbeeld een bericht sturen of bellen via een app? Of wilt u muziek luisteren of een film kijken via een streamingdienst? Dan mag uw aanbieder deze app of dienst niet blokkeren of extra kosten hiervoor vragen. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag dat wel.

Wanneer mag mijn aanbieder de toegang tot internet wel blokkeren?

In 3 situaties mag uw aanbieder de toegang tot internet blokkeren of beperken:

Als het heel erg druk is op het internet

Dreigt het internet overbelast te raken? Dan mag uw internetaanbieder de toegang tot een internetdienst of app soms beperken. Dit mag hij alleen doen als het echt niet anders kan. In uw contract vertelt uw aanbieder hoe hij omgaat met bijzondere drukte op het internet. Zo kan hij er in die gevallen bijvoorbeeld voor kiezen om de snelheid te verlagen of het downloaden van video’s te vertragen. Om er daarmee voor te zorgen dat u kunt blijven e-mailen.

Als de veiligheid van het internet in gevaar komt

Verspreidt een website bijvoorbeeld schadelijke software? Dan mag uw internetaanbieder de toegang tot zo’n site blokkeren.

Als een wet of een rechter de website, app of dienst heeft verboden

Dan moet de aanbieder de toegang hiertoe blokkeren.

Wat kan ik doen als mijn aanbieder een internetdienst blokkeert?

Blokkeert uw aanbieder een internetdienst of app? Of moet u er extra voor betalen? En is dat onterecht? Probeer dan samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Schrijf uw aanbieder dan een brief of e-mail.
Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer