Van koper naar glasvezel voor bellen en internetten
Veel telecomaanbieders leggen snellere glasvezelverbindingen aan. Glasvezel is de vervanging voor de koperen verbinding.
Een vaste internet- en telefoonverbinding is op dit moment mogelijk via:
- de koperen telefoonlijn (ADSL)
- de kabel (COAX)
- glasvezel
Maar dit gaat veranderen. De snelheid van de koperen telefoonlijn is beperkt, de energiekosten zijn hoog en het heeft in de toekomst veel onderhoud nodig. Koper verdwijnt daarom in steeds meer gebieden als mogelijkheid. Glasvezel is de vervanging voor de koperen verbinding.
Overgaan op glasvezel
Er zijn verschillende fases in de overstap naar glasvezel:
- één of meer telecomaanbieders leggen een glasvezelkabel aan in uw straat
- u krijgt een aanbod van een telecomaanbieder om de glasvezelkabel tot in uw huis aan te sluiten
- u krijgt een aanbod om telefonie en internet af te nemen via glasvezel (ter vervanging van het abonnement dat u nu hebt)
Sommige aanbieders combineren stap 2 en 3. Dit betekent dat u met het aansluiten van de glasvezelkabel ook meteen een nieuw abonnement krijgt. Controleer goed wat ze u precies aanbieden.
Uw telecomaanbieder bepaalt wanneer u over kunt gaan. Zij schakelen de koperen verbinding alleen uit als er glasvezel ligt. U krijgt hierover bericht van uw aanbieder. Uw aanbieder doet u dan een aanbod om uw verbinding over te zetten naar glasvezel. Hiervoor is soms een afspraak met een monteur nodig om apparatuur te installeren. Uw aanbieder informeert u hierover en maakt met u een afspraak.
Een glasvezelaansluiting weigeren
U mag de glasvezelaansluiting weigeren. Houd er dan rekening mee dat uw aanbieder het abonnement dat u nu heeft misschien niet meer kan leveren. Als u later alsnog een glasvezelaansluiting wilt, betaalt u waarschijnlijk aansluitkosten. Vaak kunt u ook kiezen voor alleen de aanleg van een glasvezelaansluiting en het abonnement dat u nu hebt houden. Daarna kunt u onderzoeken wat voor u het voordeligste abonnement is.
Kosten voor een glasvezelaansluiting
Meestal betaalt de aanbieder de kosten voor de aanleg van de glasvezelaansluiting. Heeft de aanbieder al glasvezel aangelegd in uw wijk? En wilt u alsnog een aansluiting? Dan betaalt u vaak zelf de aansluitkosten. Dit noemen ze ook wel een na-aansluiting. De aanbieder mag zelf bepalen wat hij hiervoor vraagt. Dit kan een maandelijkse tarief zijn of een eenmalig bedrag. De maandelijkse tarieven blijven doorlopen tot u geen gebruik meer maakt van de glasvezelaansluiting. Als u later alsnog het eenmalige bedrag wilt betalen, dan verrekent de aanbieder dit niet altijd met de eerder betaalde maandelijkse tarieven. Een eenmalig bedrag kan daarom goedkoper zijn. Vraag uw aanbieder naar de betaalmogelijkheden.
Hogere kosten voor glasvezel
Wijzigt uw abonnement in uw nadeel, moet u bijvoorbeeld een hoger maandbedrag betalen? Dan mag u uw abonnement stopzetten en overstappen naar een andere aanbieder. Kijk eerst goed of er andere aanbieders een glasvezelabonnement aan u kunnen leveren.
Soms maken extra mogelijkheden het abonnement het duurder. U kunt uw aanbieder ook vragen of u een goedkoper glasvezelabonnement kunt krijgen met minder mogelijkheden. Ga ook na welke internetsnelheid u nodig hebt. Dit hangt af van de grootte van uw huishouden en wat u op het internet doet. Op de website van de meeste internetaanbieders kunt u daar informatie over vinden.
Geen glasvezel in uw woning
Wilt u alsnog glasvezel? Laat dit dan zo snel mogelijk weten aan de aanbieder. Misschien was het eerder niet mogelijk om de glasvezelverbinding in uw woning te plaatsen. Bijvoorbeeld omdat de vorige eigenaar dit niet toestond of omdat er andere problemen waren. Ziet u een stuk glasvezel uit de grond steken bij uw woning? Aan de kleur kunt u zien om welke aanbieder het gaat. Zo is de kleur magenta van de aanbieder Primevest, oranje van KPN, groen van Delta en turquoise van Odido.