Van koper naar glasvezel voor bellen en internetten
Veel telecomaanbieders leggen snellere glasvezelverbindingen aan. Uw telecomaanbieder bepaalt wanneer dit gebeurt. U mag de glasvezelverbinding weigeren.
Een vaste internet- en telefoonverbinding is op dit moment mogelijk via:
- de koperen telefoonlijn (ADSL)
- de kabel (COAX)
- glasvezel
Maar dit gaat veranderen. De snelheid van de koperen telefoonlijn is beperkt, de energiekosten zijn hoog en het heeft in de toekomst veel onderhoud nodig. Koper verdwijnt daarom in steeds meer gebieden als mogelijkheid. Glasvezel is de vervanging voor de koperen verbinding.
Overgaan op glasvezel
Uw telecomaanbieder bepaalt wanneer u over kunt gaan. Zij schakelen de koperen verbinding alleen uit als er glasvezel ligt. U krijgt hierover bericht van uw aanbieder. Uw aanbieder doet u dan een aanbod om uw verbinding over te zetten naar glasvezel. Hiervoor is soms een afspraak met een monteur nodig om apparatuur te installeren. Uw aanbieder informeert u hierover en maakt met u een afspraak.
Een glasvezelaansluiting weigeren
U mag de glasvezelaansluiting weigeren. Houdt er dan rekening mee dat uw aanbieder het abonnement dat u nu heeft misschien niet meer kan leveren. Als u later alsnog een glasvezelaansluiting wilt, betaalt u waarschijnlijk aansluitkosten.
Hogere kosten voor glasvezel
Wijzigt uw abonnement in uw nadeel, moet u bijvoorbeeld een hoger maandbedrag betalen? Dan mag u uw abonnement stopzetten en overstappen naar een andere aanbieder. Kijk eerst goed of er andere aanbieders een glasvezelabonnement aan u kunnen leveren.
Soms maken extra mogelijkheden het abonnement het duurder. U kunt uw aanbieder ook vragen of u een goedkoper glasvezelabonnement kunt krijgen met minder mogelijkheden.
Geen glasvezel in uw woning
Laat dit dan zo snel mogelijk weten aan uw aanbieder. Misschien was het eerder niet mogelijk om de glasvezelverbinding in uw woning te plaatsen. Bijvoorbeeld omdat de vorige eigenaar dit niet toestond of omdat er andere problemen waren.