Iets vragen of melden?

Uitleg over phishing

Phishing is een vorm van oplichting op het internet. De slachtoffers worden vaak via een e-mail benaderd. In de mail staat een link die het slachtoffer naar een valse website lokt. Zo'n e-mail lijkt te komen van een betrouwbare instantie, bijvoorbeeld een creditcardmaatschappij of een bank. Het verzoek van de oplichter is meestal om 'de inloggegevens te controleren'.

Wat gebeurt er als u op een link in een phishing e-mail klikt?

Wanneer u gebruik maakt van zo een link, komt u terecht op een echt lijkende website. Via de website laat de oplichter u inloggen met uw inlognaam en wachtwoord of creditcardnummer. Hierdoor krijgt de oplichter uw persoonsgegevens in handen. Met alle gevolgen van dien! Het doel van de oplichter is bijvoorbeeld om met uw gegevens spullen te kopen en geld van uw rekening te halen.

Hoe herkent u een phishing e-mail?

Het is vaak moeilijk een phishing e-mail te onderscheiden van een echte betrouwbare e-mail. Toch zijn er kenmerken te noemen waaraan u een phishing e-mail kunt herkennen:

  • Gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen u nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummer of wachtwoorden.
  • Phishing e-mails spelen vaak in op uw angst opgelicht te worden, uw account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.
  • Een phishing e-mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld 'Beste klant'. Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn!

Kijk op de website veiliginternetten.nl voor meer achtergrondinformatie over phishing en tips om uw computer te beveiligen. De waarschuwingsdienst is een dienst van de Nederlandse overheid.

Wat kunt u doen als u een 'verdachte' e-mail ontvangt?

Lijkt de e-mail te komen van een bekende onderneming? Bijvoorbeeld: Wehkamp, ING Bank of een creditcardmaatschappij? Neemt u dan contact op met de onderneming en vraag of de e-mail daadwerkelijk van hen afkomstig is. Zo niet? Meld dan de klacht bij de betreffende onderneming.

U kunt ook de klacht melden op de website spamklacht.nl

Let op

De ACM (Autoriteit Consument & Markt, de toezichthouder die over de website spamklacht.nl gaat, behandelt geen individuele klachten. Wel houdt zij aan de hand van de binnengekomen klachten in de gaten of er overtredingen zijn, en hoeveel. Klachten en tips van consumenten zijn van groot belang. Meerdere tips tezamen kunnen duiden op een structurele overtreding van de wet en aanleiding zijn voor een onderzoek. Het indienen van uw klacht lost dus niet direct uw individuele probleem op. Maar uw klacht is wel belangrijk om onderzoek te doen naar de opdrachtgever of verzender van zulke berichten.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer