Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Vrije toegang tot internet

Internetaanbieders moeten u vrij en open toegang bieden tot het internet. Zij mogen internetdiensten, websites of apps niet zomaar blokkeren. Of meer kosten vragen voor het gebruik van bepaalde websites of apps. Dit heet ook wel netneutraliteit.

Wilt u bijvoorbeeld een bericht sturen of bellen via een app? Of wilt u muziek luisteren of een film kijken via een streamingdienst? Dan mag uw aanbieder deze app of dienst niet blokkeren of extra kosten hiervoor vragen. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag dat wel.

Wanneer mag mijn aanbieder de toegang tot internet wel blokkeren?

In 3 situaties mag uw aanbieder de toegang tot internet blokkeren of beperken:

1 Als het heel erg druk is op het internet

Dreigt het internet overbelast te raken? Dan mag uw internetaanbieder de toegang tot een internetdienst of app soms beperken. Dit mag hij alleen doen als het echt niet anders kan. In uw contract vertelt uw aanbieder hoe hij omgaat met bijzondere drukte op het internet. Zo kan hij er in die gevallen bijvoorbeeld voor kiezen om de snelheid te verlagen of het downloaden van video's te vertragen. Om er daarmee voor te zorgen dat u kunt blijven e-mailen.

2 Als de veiligheid van het internet in gevaar komt

Verspreidt een website bijvoorbeeld schadelijke software? Dan mag uw internetaanbieder de toegang tot zo'n site blokkeren.

3 Als een wet of een rechter de website, app of dienst heeft verboden

Dan moet de aanbieder de toegang hiertoe blokkeren.

Wat kan ik doen als mijn aanbieder een internetdienst blokkeert?

Blokkeert uw aanbieder een internetdienst of app? Of moet u er extra voor betalen? En is dat onterecht? Probeer dan samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Schrijf uw aanbieder dan een brief of e-mail.
Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook