Iets vragen of melden?

Ik heb te maken met een internet- of telefoonstoring. Wat zijn mijn rechten?

Hebt u een abonnement voor telefonie, internet en/of televisie? Dan kunt u wel eens te maken krijgen met een tijdelijke storing. Soms ligt de storing aan uw eigen apparatuur. Maar er kan ook een probleem zijn bij uw aanbieder. Ligt de storing niet aan uw eigen apparatuur? Dan hebt u mogelijk recht op compensatie. Lees hieronder hoe dat zit.

Ligt de storing aan mijn eigen apparatuur?

Gebruikt u apparatuur die u niet huurt of koopt van de aanbieder? Dan kan het zijn dat de aanbieder de diensten goed levert, maar dat uw eigen apparatuur niet werkt. U moet het probleem dan zelf (laten) oplossen. Hebt u een klacht over uw apparatuur? Spreek dan de winkel aan waar u de apparatuur hebt gekocht.

Weet u niet waar het probleem aan ligt? Neem dan contact op met uw aanbieder. Die kan u soms tips geven om bepaalde oorzaken uit te kunnen sluiten.

Recht op compensatie

Is de storing niet veroorzaakt door uw eigen apparatuur? En duurt de storing langer dan 12 uur? Dan hebt u recht op compensatie. Hoeveel compensatie u krijgt, hangt af van de duur van de storing en de hoogte van uw abonnementskosten.

Duurt de storing tussen de 12 en 24 uur?

Dan hebt u recht op een bedrag gelijk aan de abonnementskosten die u voor één dag betaalt.

Duurt de storing langer dan 24 uur?

Dan krijgt u voor iedere volgende periode van 24 uur ook de abonnementskosten van één dag terug.

Maakt u gebruik van prepaid?

Dan ontvangt u een vaste vergoeding van EUR 0,50 voor een storing van meer dan 12 uur. Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan ontvangt u ook EUR 0,50 voor iedere volgende periode van 24 uur. De minimale compensatie is altijd 1 euro.

Voorbeeld

U hebt een internetstoring van 30 uur gehad. Voor de eerste 12 uur ontvangt u geen compensatie. Voor de periode tussen 12 en 24 uur hebt u recht op een bedrag gelijk aan uw abonnementskosten voor één dag. Voor de laatste 6 uur krijgt u geen compensatie, omdat deze periode korter is dan 24 uur.

Hoe bereken ik mijn abonnementskosten per dag?

U deelt uw maandelijkse abonnementskosten door 30. Wat daaruit komt, zijn uw abonnementskosten per dag.

Hebt u één abonnement voor meerdere diensten? Bijvoorbeeld bellen, internetten en televisie? Dan deelt u de volledige abonnementskosten door 30. Ook als alleen één van de diensten niet werkt. Maar betaalt u maandelijks ook een bedrag voor uw mobiele toestel? Dan mag u dat bedrag niet als abonnementskosten meerekenen.

Wil de aanbieder u op een andere manier compenseren? Bijvoorbeeld met extra data of beltegoed? Dat mag, maar alleen als u hiermee akkoord gaat.

Wat kunt u doen als u recht hebt op compensatie?

Neem contact op met uw aanbieder

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Schrijf een officiële brief of e-mail

Schrijf uw aanbieder een brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de aanbieder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de aanbieder uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.

Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt.

Schrijft u de brief zelf? Gebruik dan onze voorbeeldbrief.

Wilt u vervolgstappen nemen? Dan zijn dit uw mogelijkheden:

De geschillencommissie

Zoek uit of u bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de aanbieder zich hieraan houden.

De rechter

Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer