Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

De eigenaar van mijn accommodatie is failliet. Wat kan ik doen?

U hebt een accommodatie geboekt, bijvoorbeeld een hotelkamer of een huisje. De eigenaar van de accommodatie gaat failliet. Hoe kunt u het geld terug krijgen als u vooruit hebt betaald? Bekijk uw mogelijkheden.

Let op

Hebt u de accommodatie geboekt als onderdeel van een pakketreis of gekoppeld reisarrangement? Dan gelden er andere regels.

Is het reisbureau of de boekingssite waar u de accommodatie boekte failliet? Dan gelden ook andere regels.

Accommodatie direct geboekt bij de eigenaar van de accommodatie

Hebt u de accommodatie direct geboekt bij de eigenaar van de accommodatie? En is er geen bemiddelaar bij betrokken? Neem dan contact op met de curator. En vraag om een oplossing of uw geld terug. Of u iets terug krijgt hangt af van hoeveel schulden er zijn. De curator kan u dit vertellen. Hij regelt de afhandeling van het faillissement.

Accommodatie geboekt via reisbureau of boekingssite

Hebt u een accommodatie geboekt via een bemiddelaar zoals een reisbureau of boekingssite? Dan bemiddelt zij tussen u en de eigenaar van de accommodatie. De bemiddelaar zorgt ervoor dat de overeenkomst tussen u en de eigenaar van de accommodatie tot stand komt. Soms moet u het bedrag voor het huren van de accommodatie vooraf betalen aan de bemiddelaar. Het is de bedoeling dat de bemiddelaar op haar beurt het geld aan de eigenaar van de accommodatie overmaakt.

Is de eigenaar van de accommodatie failliet? Dan is de belangrijkste vraag of de bemiddelaar het bedrag voor de accommodatie al heeft overgemaakt aan de eigenaar van de accommodatie. Lees wat uw mogelijkheden zijn per situatie.

Heeft het reisbureau of boekingssite nog niet betaald aan de eigenaar van de accommodatie?

Vraag dan het reisbureau of boekingssite om een oplossing. Is er geen oplossing mogelijk? Dan kunt u uw geld terugvragen aan het reisbureau of de boekingssite.

Heeft het reisbureau of boekingssite al wel betaald aan de eigenaar van de accommodatie?

Neem dan contact op met de curator van de eigenaar van de accommodatie. Vraag om een oplossing. Is er geen oplossing mogelijk? Vraag dan uw geld terug. Of u iets krijgt hangt af van hoeveel schulden er zijn. De curator kan u dit vertellen. Hij regelt de afhandeling van het faillissement.

Hoe weet ik of de eigenaar van de accommodatie failliet is?

Of wie de curator is en hoe ik de curator kan bereiken? Kijk op Rechtspraak.nl. Daar staat het centraal insolventieregister. In dit register kunt u zien wie de curator is en hoe u daarmee contact kan opnemen.

Zie ook