Een klacht over mijn reis of accommodatie

Overlast door andere gasten

U hebt een pakketreis of accommodatie geboekt, maar krijgt tijdens uw verblijf last van andere gasten. Wat kunt u daar tegen doen? En wanneer hebt u recht op een schadevergoeding?

Wanneer is er sprake van overlast?

Er zijn veel situaties te bedenken waarbij u overlast kunt hebben van andere gasten. Niet in alle gevallen is de overlast zo ernstig dat u de reisaanbieder of eigenaar van de accommodatie kunt verplichten om voor een oplossing te zorgen.

Enige overlast van andere gasten moet u accepteren. Hierbij kunt u denken aan andere gasten die door de gang lopen om naar hun kamer te gaan. Dat er kinderen in een hotel aanwezig zijn is over het algemeen ook normaal.

Overlast die u niet hoeft te accepteren is bijvoorbeeld als de andere gasten luidruchtig, vernielzuchtig en onbeschoft zijn. Of u hebt overlast doordat er een veel groter aantal gasten aanwezig is dan waar het hotel of vakantiepark voor gemaakt is.

Wie kan ik aanspreken bij overlast? 

In het algemeen is het uitgangspunt dat de reisaanbieder of eigenaar van de accommodatie niet aansprakelijk is voor het gedrag van andere gasten of bezoekers. Dit komt omdat zij weinig invloed hebben op overlast van andere gasten.

Eigenaar, reisleiding of host(ess)

Is de overlast onacceptabel? Geef de reisleiding, host(ess) of eigenaar ter plaatse de mogelijkheid om uw klacht op te lossen. Een host(ess) is de gastvrouw of gastheer van de accommodatie. Wie uw host(ess) is, kunt u navragen bij de receptie. Deze kan bijvoorbeeld de gasten aanspreken op hun gedrag of u een andere kamer aanbieden.

Klachtenformulier invullen en bewijs verzamelen

Is er geen eigenaar, reisleiding of host(ess) aanwezig? Of lost deze uw klacht niet op? Dan kunt u schriftelijk klagen op uw vakantiebestemming. Vraag of er een klachtenformulier aanwezig is. Heeft u de overeenkomst niet met de eigenaar van de accommodatie gesloten, maar met een reisbureau, reisaanbieder of boekingssite? Stuur de klacht dan ook daar heen. Verzamel bewijs. Maak bijvoorbeeld foto's, video-opnamen en zorg voor getuigenverklaringen. Bewaar bonnetjes van extra uitgaven.

Helpt dit niet? Dan kunt u schade verhalen op de ondernemer waar u de overeenkomst voor de reis of accommodatie mee hebt gesloten.

Heb ik recht op een schadevergoeding?

Had de reisleider, host(ess) of eigenaar voor een oplossing moeten zorgen maar is dit niet gebeurd? Dan is de ondernemer waar u de overeenkomst voor de reis of accommodatie mee hebt gesloten verplicht uw schade te vergoeden. U moet de schade wel kunnen bewijzen.

Let op

Bood de reisleider, host(ess) of eigenaar van de accommodatie u wel een goede oplossing aan maar accepteerde u deze oplossing niet? Dan kunt u achteraf uw schade niet verhalen.

Wilt u schade verhalen op de ondernemer? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder of eigenaar van de accommodatie. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Tip

Was de accommodatie onderdeel van een pakketreis? Dan kunt u ook een bedrag vragen voor het vakantiegenot dat u bent misgelopen.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.