Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Post verzenden en ontvangen

Mijn pakket of brief is niet bezorgd

Als een pakket of brief niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webwinkel waar u iets hebt besteld. Hebt u zelf iets verstuurd wat niet is aangekomen? Neem dan contact op met het postbedrijf.


Snel naar:


Hoe snel een postbedrijf brieven en pakketten moet bezorgen, verschilt per postbedrijf. In de algemene voorwaarden van het postbedrijf leest u wat u kunt verwachten.

Voor PostNL gelden speciale regels. PostNL moet brieven de volgende dag bezorgen. Maar niet als de volgende dag een zondag, maandag of officiële feestdag is. Gaat het om een rouwbrief of medische brief? Deze brieven moet PostNL wel op maandag bezorgen.

Ik heb niets ontvangen

Hebt u iets besteld bij een webwinkel en is het niet bezorgd? Of verwachtte u een brief, tijdschrift of pakket van iemand anders? Vraag eerst aan de verzender of de post inderdaad naar u is toegestuurd.

De verzender heeft de post aan u gestuurd

Is de post verstuurd, maar hebt u nog steeds niets gekregen? Of is de post niet bezorgd op de datum die het postbedrijf u had beloofd? Vraag dan aan de verzender om te klagen bij het postbedrijf. Alleen de verzender kan aan het postbedrijf vragen om uw post te zoeken.

Als ontvanger kunt u geen vervolgstappen nemen. Bijvoorbeeld naar de Geschillencommissie of naar de rechter. U kunt wel klagen bij het postbedrijf. Bel bijvoorbeeld met de klantenservice, stuur een e-mail of vul het contactformulier op de website in. Gebruik onze voorbeeldbrief:

U krijgt geen reactie van de verzender

Reageert de webwinkel of een ander bedrijf niet? En krijgt u daarom uw bestelling niet? Stuur dan een brief:

Lees wat u nog meer kunt doen als het gaat om een aankoop die niet is geleverd.

De post is niet goed bezorgd

Soms is uw post niet bezorgd volgens de afspraken. Bijvoorbeeld:

  • Uw post is te laat bezorgd. Kijk in de algemene voorwaarden van het postbedrijf of in de regels voor PostNL wat u mag verwachten.
  • Er stak een brief uit de brievenbus of er is een pakket buiten voor de deur gezet.
  • Het gebeurt vaker dat de post op de verkeerde plek wordt bezorgd.

Dien een klacht in bij het postbedrijf. Bel bijvoorbeeld met de klantenservice, stuur een e-mail of vul het contactformulier op de website in.

Mijn ontvanger heeft niets gekregen

Hebt u iemand een brief of pakket gestuurd en heeft diegene niets gekregen? Dien een klacht in bij het postbedrijf. Bel bijvoorbeeld met de klantenservice, stuur een e-mail of vul het contactformulier op de website in. Het postbedrijf moet uw klacht in behandeling nemen.

Lost het postbedrijf het probleem niet op? Stuur een e-mail of brief naar het postbedrijf. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook