Online winkelen

Mijn brief of pakketje is niet of te laat bezorgd. Wat kan ik doen?

Hebt u een klacht over de bezorging van uw post? Dan kunt u een klacht sturen naar het postbedrijf. Of laat de verzender een klacht indienen.

Hoe snel een postbedrijf uw brief of pakket moet bezorgen, verschilt per postbedrijf. In de algemene voorwaarden van het postbedrijf leest u wat u kunt verwachten.

Let op

Bezorgt PostNL uw brief? Dan gelden speciale regels. PostNL moet uw brieven de volgende dag bezorgen. Maar niet als de volgende dag een zondag, maandag of officiële feestdag is. Gaat het om een rouwbrief of medische brief? Deze brieven moet PostNL wel op maandag bezorgen.

Hebt u een klacht over de bezorging van uw brief of pakket?

Wat u kunt doen, hangt ervan af of u de verzender of de ontvanger bent.

Ik ben de verzender van de brief of het pakket

Bent u de verzender van de brief of het pakket? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. Het postbedrijf moet uw klacht in behandeling nemen. U kunt bijvoorbeeld bellen met de klantenservice, een bericht sturen of het contactformulier invullen op de website. Lost het postbedrijf het probleem niet op? Schrijf dan een brief of e-mail naar het postbedrijf. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Ik ben de ontvanger van de brief of het pakket

Heeft iemand u een brief of pakket gestuurd? En hebt u die niet of te laat ontvangen? Vraag de verzender dan om te klagen bij het postbedrijf. Hij kan dat doen omdat hij een contract heeft met het postbedrijf. Bezorgt het postbedrijf de brief of pakket niet goed? Dan houdt het bedrijf zich niet aan het contract.

Hebt u iets bij een webwinkel gekocht? En hebt u uw pakket niet ontvangen? Lees wat u kunt doen als u iets online hebt besteld, maar niet geleverd hebt gekregen.

Zelf kunt u ook klagen bij het postbedrijf. U kunt bijvoorbeeld bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Het postbedrijf moet uw klacht in behandeling nemen. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u als ontvanger niet naar de Geschillencommissie of de rechter. Alleen de verzender kan vervolgstappen nemen, omdat hij een contract heeft met het postbedrijf.