Iets vragen of melden?

Het Juridisch Loket

Logo Het Juridisch Loket

Wat is het Juridisch Loket?

Burgers kunnen bij het Juridisch Loket terecht met vragen op verschillende rechtsgebieden. Het Juridisch Loket is onafhankelijk en richt zich op mensen met lage inkomens en weinig vermogen.

Hebt u een vraag over procesrecht, arbeidsrecht, familierecht en bijvoorbeeld Sociale zekerheid? Of gaat uw vraag over andere juridische onderwerpen zoals strafzaken, burenkwesties, vergunningen en rijbewijzen, huursubsidie en eenvoudige belastingzaken? Dan kunt u uw vraag stellen aan het Juridisch Loket.

Een paar voorbeelden van vragen zijn:

  • Mag beslag worden gelegd op mijn bankrekeningnummer?
  • Kan mijn (tijdelijke) arbeidsovereenkomst eerder worden beëindigd?
  • Wanneer krijg ik een WW-uitkering?
  • Wat moet ik doen als ik een dagvaarding krijg?

Doorverwijzen

Het Juridisch Loket kan uw juridische vragen beantwoorden. En, afhankelijk van uw zaak, een brief voor u schrijven. Ze kunnen u ook doorverwijzen. Dat doen ze als de zaak voor hen te moeilijk is of als ze denken dat het veel tijd gaat kosten. Doorverwijzen kan naar

  • een advocaat,
  • een mediator. Dat is iemand die is opgeleid om u te helpen via gezamenlijk overleg tot een oplossing te komen. Hij of zij is zelf onpartijdig en geeft geen oordeel. 
  • of een andere deskundige.

Met welke problemen kunt u niet terecht bij het Juridisch Loket?

Het Juridisch Loket kan u niet helpen met vragen over:

  • zakelijke kwesties;
  • pacht of verhuur van onroerend goed;
  • andere vragen over de uitoefening van een zelfstandig beroep of bedrijf.

Wat kost de hulp van het Juridisch Loket?

Er zijn geen kosten voor de diensten van het Juridisch Loket. U betaalt kosten voor het bellen. Dit is 25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro per gesprek.

Als het Juridisch Loket u doorverwijst naar een advocaat of een mediator moet u altijd een eigen bijdrage betalen. De eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen en vermogen. We noemen dit ook wel gesubsidieerde rechtsbijstand of toevoeging. Over de hoogte van de eigen bijdrage kan het Juridisch Loket u informatie geven.

Contact

 

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Op vrijdag 22 en maandag 25 februari zijn wij telefonisch niet bereikbaar. U kunt ons bereiken via WhatsApp.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer