Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Over ACM ConsuWijzer

ACM ConsuWijzer is onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). ACM ConsuWijzer geeft gratis informatie over uw rechten als consument. Wij letten op of bedrijven zich aan de regels houden. En kunnen ingrijpen als bedrijven dat niet doen. Meld het daarom bij ons als u denkt dat een bedrijf de regels overtreedt.


Op deze pagina:


Wie we zijn

Wij zijn de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wij zien toe op eerlijke concurrentie en bescherming van consumentenrechten. En op de regels voor bedrijven die zich bezighouden met telecom, vervoer, post of energie.

Als toezichthouder letten wij op of bedrijven zich aan die regels houden. We verzamelen klachten over bedrijven, zodat we weten waar het mis gaat. Zo kunnen we in actie komen waar het nodig is.

Op acm.nl richten we ons tot bedrijven. We informeren hen over de regels waar ze zich aan moeten houden. Op consuwijzer.nl richten we ons tot consumenten. We leggen daar uit wat uw rechten als consument zijn. Soms gelden deze rechten ook voor kleine ondernemers, zoals zzp’ers.

Komt u er niet uit met de informatie van de website? Neem dan contact met ons op voor gratis informatie over uw rechten en mogelijke vervolgstappen. We leggen u de wet uit. Maar we toetsten geen individuele gevallen en bemiddelen niet. Dat betekent dat wij geen contact opnemen met het bedrijf om voor uw persoonlijke probleem een oplossing te vinden. Met onze uitleg over de regels probeert u zelf tot een oplossing te komen.

Wat we doen met meldingen

Meldingen zijn belangrijk voor ons toezicht, want zo weten wij waar het mis gaat. Wij kunnen ingrijpen als bedrijven zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld door een bedrijf een boete te geven.

Onderzoek of een bedrijf zich niet aan de regels houdt

Voordat we ingrijpen moeten we onderzoeken of een bedrijf echt de regels overtreedt. We houden alle meldingen bij, maar kunnen niet alle bedrijven onderzoeken waarover we een melding krijgen. Omdat we heel veel meldingen krijgen, moeten we keuzes maken. We onderzoeken een bedrijf als we er bijvoorbeeld erg veel meldingen over krijgen of als het lijkt dat een bedrijf de regels ernstig overtreedt.

Ingrijpen kan op verschillende manieren

Blijkt uit ons onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan geven we het bedrijf vaak eerst de kans om het zelf op te lossen. Doen ze dat niet? Dan hebben we andere mogelijkheden. We kunnen bijvoorbeeld:

  • een bedrijf dwingen om ergens mee te stoppen
  • consumenten waarschuwen voor een bedrijf
  • of een boete geven.

Het geld van een boete gaat naar de staatskas. De Rijksoverheid gebruikt de staatskas om bijvoorbeeld scholen, wegen en ziekenhuizen mee te betalen.

Wat u nog van ons hoort na een melding

Alleen als we nog vragen hebben over uw melding nemen we contact met u op. We houden u niet persoonlijk op de hoogte over het vervolg van uw melding. Het kan namelijk schadelijk zijn als bekend wordt welke bedrijven we wel of niet onderzoeken.

Volg ons nieuwsoverzicht op ACM.nl en onze social media. Daar maken we het bekend als we bedrijven hebben aangepakt.

Bekijk onze animatie over wat er met uw melding gebeurt.

Laden
00:00
00:00

Close-up van een vrouw. Ze gaat achter haar bureau staan en opent haar laptop. Ze begint te typen.

“VOICE-OVER:
Uw melding bij ACM ConsuWijzer is heel belangrijk voor ons. Door uw melding weten we welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar we moeten ingrijpen.”

Het beeld zoomt in op haar laptop. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’.

“VOICE-OVER:
We bekijken iedere melding.”

Het beeld verandert. Er komen 3 bedrijfsgebouwen in beeld. Links een klein gebouw, in het midden een middelgroot gebouw en rechts een groot gebouw. Onder de 3 gebouwen staan tellers. Op de tellers staan cijfers. De cijfers op de tellers lopen op. De teller van het middelgrote bedrijf loopt het snelst op. De tellers lopen niet meer op. De teller onder het kleine bedrijf staat op 1. De teller onder het middelgrote bedrijf staat op 19. De teller onder grote bedrijf staat op 5. De teller onder het middelgrote bedrijf begint te knipperen. Boven het middelste bedrijf verschijnt een driehoekig icoon met daarop een uitroepteken. Het icoon met het uitroepteken begint ook te knipperen.

“VOICE-OVER:
Als we veel meldingen krijgen over een bedrijf of als de meldingen heel ernstig zijn, komen we in actie.”

Het beeld zoomt in op het raam van het middelgrote bedrijf. Bij het inzoomen verschijnt er een man in beeld. Dit is een medewerker van het bedrijf. Hij zit achter zijn bureau. Op zijn bureau staat een vaste telefoon. De telefoon rinkelt en de man neemt de telefoon op. De medewerker wordt door de ACM gebeld.

“VOICE-OVER:
We spreken het bedrijf aan op de problemen. Vaak geven we het bedrijf eerst een kans om het probleem zelf op te lossen.”

Het beeld verandert. Er komt een close-up van de achterkant van een envelop in beeld. Vervolgens draait de envelop om naar de achterkant. De envelop klapt naar boven open. Uit de envelop schuift een brief naar boven. De envelop schuift naar beneden, uit beeld.

“VOICE-OVER:
Doen ze dat niet?”

De brief klapt open. Links bovenaan de brief staat het logo van de ACM. En er staan 3 grote iconen onder elkaar Het eerste icoon bovenaan is een driehoek met een uitroepteken. Daaronder staat een tweede icoon. Dit icoon is een achthoek met daarop een hand. De hand beeld een stopteken uit. Daaronder staat het derde icoon. Dit icoon is een rechthoek en er staat een euroteken op. Dit icoon beeld een boete uit.”

“VOICE-OVER:
Dan kunnen we consumenten waarschuwen, het bedrijf dwingen om ergens mee te stoppen óf een boete opleggen.”

Het beeld verandert. Er verschijnt een close-up van dezelfde vrouw als aan het begin van de animatie. De vrouw heeft een mobiele telefoon in haar hand. Ze belt de ACM. De vrouw knikt en informeert of er meer bekend is over haar melding.

“VOICE-OVER:
We kunnen u niet altijd laten weten waar we mee bezig zijn, want dat kan ons onderzoek tegenwerken.”

De vrouw hangt de telefoon op.
Het beeld verandert. Het beeld zoomt weer in op het scherm van haar laptop, zoals aan het begin van het filmpje. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’. De laptop verschuift naar boven en daaronder verschijnt het logo van ACM ConsuWijzer in beeld.

“VOICE-OVER:
Iedere melding kan voor ons een reden zijn om actie te ondernemen. Blijf dus bij ons melden!”

Waarover u kunt melden

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld dit bij ons.

U kunt bij ons melden over alle onderwerpen die op onze website staan. Bijvoorbeeld over problemen met online winkelen, pakketreizen, garanties, energiecontracten of telefoonabonnementen.

Een aantal onderwerpen staan niet op de website, maar daarover kunt u ook bij ons melden:

  • Pandhuiswet: deze wet beschermt u tegen hoge rentes en onduidelijke overeenkomsten bij pandbeleningen. Dat houdt in dat u geld leent en daarvoor spullen, goud of zilver als onderpand gebruikt.
  • Dienstenwet: in deze wet staan regels voor ondernemers als ze in EU-landen hun diensten aanbieden. Ook als ze die aanbieden aan consumenten. 
  • Marktanalysebesluit: We letten op of bedrijven eerlijk kunnen concurreren op de telecom-, post- en vervoermarkt. Soms leggen we extra regels op aan een bedrijf dat veel invloed op de markt heeft. 

Niet eens met de wet

Wij maken geen wetten. Een ministerie maakt de wet en de Tweede en Eerste Kamer keuren ze goed. Het is onze taak om te controleren of bedrijven zich aan deze regels houden.

Via Internetconsultatie.nl kunt u uw mening geven over nieuwe wetten en regels. De ministeries bekijken de reacties en passen soms het wetsvoorstel aan.

Als wetten zijn goedgekeurd kunnen ze niet zomaar meer worden aangepast. Wel kunt u uw mening laten horen. Bijvoorbeeld bij:

  • Het ministerie dat de wet gemaakt heeft. Kijk op Rijksoverheid.nl welk ministerie over het onderwerp gaat.
  • Een commissie van de Tweede Kamer, waarin alle politieke partijen zitten. Kijk op de website van de Tweede Kamer welke commissie er over uw onderwerp gaat.

Werken bij ons

Bekijk onze vacatures op de website van de ACM. Daar staat ook hoe u kunt solliciteren.