Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Vertrouwt u het niet? Zeg nee!

| Nieuwsbericht

De afgelopen tijd krijgen we veel meldingen over misleiding bij telefonische verkoop. Wordt u gebeld en vertrouwt u het niet? Zeg nee en hang op. Krijgt u toch een product in huis of krijgt u een rekening? Betaal niet.

U kent het vast wel. Een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn die meldt dat 'u de gelukkige winnaar bent van een prijs' nadat u via internet een enquête had ingevuld of dat 'u speciaal bent geselecteerd' en ze 'een leuke mededeling' voor u hebben. U krijgt bijvoorbeeld een reis of stedentrip, een puzzelabonnement of een verzorgingsproduct. U hebt alleen ingestemd met het ontvangen van 'geheel vrijblijvende' informatie of een 'gratis proefpakket'. Maar toch zet de verkoper u daarna onder druk om een flink bedrag te betalen. Zelfs terwijl u daar geen ja tegen hebt gezegd.

Wordt u gebeld door een bedrijf dat u niet kent?

  • zeg duidelijk NEE,
  • beëindig het gesprek

Krijgt u een rekening van iets waarvan u dacht dat het gratis was? En denkt u dat het bedrijf u heeft misleid?

  • Betaal niet. Het aanbod was dan te onduidelijk en dus misleidend. U hoeft dus niet te betalen en als u producten hebt gekregen mag u die houden.
  • U kunt ook per e-mail een brief sturen aan het bedrijf. Gebruik hiervoor deze voorbeeldbrief. Als het bedrijf u oneerlijk, misleidend of agressief heeft benaderd of als het bedrijf u onvoldoende informatie heeft gegeven, dan kunt u de overeenkomst 'vernietigen'. U geeft in de brief aan dat u nooit toestemming zou hebben gegeven als u het bedrijf u niet had misleid of oneerlijk of agressief had benaderd. En dat er eigenlijk geen overeenkomst is, maar dat u die anders hierbij 'ongeldig verklaart'. En dat u daarom niet betaalt. Bewaar zelf ook een kopie, dan kunt u bewijzen dat u de e-mail hebt gestuurd

Als een bedrijf u dwingt om te betalen, moet het bedrijf daarvoor naar de rechter. De rechter toetst dan altijd of bedrijven zich aan de regels houden die consumenten beschermen. Als dat niet zo is, dan wordt de eis afgewezen. Als u dus zeker weet dat het bedrijf u niet genoeg informatie heeft gegeven of heeft misleid, geeft de rechter u gelijk. Als 't bedrijf weet dat ze eigenlijk fout zitten, gaan ze dus waarschijnlijk niet naar de rechter. En stoppen ze al snel met dreigen.

Wat kunt u verder doen om dit te voorkomen?

  1. Vul geen prijsvragen of enquêtes op internet in, hoe aantrekkelijk ze ook lijken. Dit is een manier voor onbetrouwbare bedrijven om aan uw telefoonnummer te komen.
  2. Zeg geen 'ja' als een bedrijf u 'vrijblijvende' informatie wilt sturen en als u het bedrijf niet vertrouwt. Zeg nee en hang op.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.