Nieuwsbericht

Verloopt uw reisvoucher? Hier hebt u recht op

15-03-21nieuwsbericht

Door de coronacrisis moesten reisaanbieders vanaf maart 2020 veel pakketreizen annuleren. Daarom kregen consumenten een reisvoucher om later een nieuwe reis te kunnen boeken. De vouchers zijn een 1 jaar geldig. De eerste vouchers verlopen dus vanaf half maart, en reisaanbieders moeten de waarde terugbetalen aan consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of dit goed gaat.

Wanneer kreeg u een voucher aangeboden?

De reisorganisatie bood u een voucher aan als

  • uw pakketreis in 2020 is geboekt en u zou vertrekken vóór 30 april 2021
  • uw pakketreis gedekt is door een garantiefonds
  • uw reisaanbieder de pakketreis door het coronavirus heeft geannuleerd
  • en uw reisaanbieder de pakketreis uiterlijk op 31 maart 2021 annuleert.

Hoe kunt u uw voucher inwisselen?

U hebt verschillende opties totdat uw voucher na 1 jaar verloopt:

Een nieuwe reis boeken

Met de voucher kon of kunt u een nieuwe reis boeken. Dat kan tot 1 jaar nadat u de voucher kreeg. Dan hebt u nog de tijd om met uw voucher een nieuwe pakketreis te boeken.

Let op: annuleert de reisorganisatie deze nieuwe pakketreis? Dan moet de reisorganisatie u binnen 14 dagen terugbetalen. Kan de reis doorgaan, maar wilt u zelf annuleren? Dan gelden er andere regels.

Hebt u een nieuwe pakketreis geboekt, maar hebt u niet het hele bedrag gebruikt voor uw nieuwe pakketreis? Dan moet het bedrijf u de rest terugbetalen. Let goed op dat het bedrijf dit zelf terugbetaalt en dat u daar niet zelf om moet vragen.

Geld terugvragen

Hebt u geen nieuwe reis geboekt? Of doet u dat niet voor uw voucher verloopt? Vraag dan uw geld terug. Dat kan vanaf 6 maanden nadat u de voucher kreeg. Uiterlijk 1 jaar nadat u de voucher kreeg, moet de reisaanbieder u terugbetalen.

Verloopt uw reisvoucher binnenkort? En hebt u nog geen geld terug?

Volg de volgende stappen:

  • Neem zo snel mogelijk contact op met de reisaanbieder. Vraag uw geld terug voor uw voucher.
  • Ook belangrijk: meld dit binnen 2 maanden na het verlopen van de voucher bij het garantiefonds van uw reisaanbieder. Dan blijft uw voucher gedekt door het fonds. En krijgt u uw geld terug als het bedrijf failliet gaat.
  • Meld het ook bij ons. Bijvoorbeeld als de reisaanbieder uw geld niet terugbetaalt. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan optreden als reisaanbieders zich niet aan de regels houden.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Hebt u een los vliegticket of een losse accommodatie geboekt?

Dan gelden er andere regels: