Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Verloopt uw reisvoucher? Hier hebt u recht op

| Nieuwsbericht

Door de coronacrisis moesten reisaanbieders vanaf maart 2020 veel pakketreizen annuleren. Daarom kregen consumenten een reisvoucher om later een nieuwe reis te kunnen boeken. De vouchers zijn 1 jaar geldig. De eerste vouchers verlopen dus vanaf half maart, en reisaanbieders moeten de waarde terugbetalen aan consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of dit goed gaat.

Wanneer kreeg u een voucher aangeboden?

De reisorganisatie bood u een voucher aan als

  • uw pakketreis in 2020 is geboekt en u zou vertrekken vóór 30 april 2021
  • uw pakketreis gedekt is door een garantiefonds
  • uw reisaanbieder de pakketreis door het coronavirus heeft geannuleerd
  • en uw reisaanbieder de pakketreis uiterlijk op 31 maart 2021 annuleert.

Hoe kunt u uw voucher inwisselen?

U hebt verschillende opties totdat uw voucher na 1 jaar verloopt:

1 Een nieuwe reis boeken

2 Geld terugvragen

Verloopt uw reisvoucher binnenkort? En hebt u nog geen geld terug?

Volg de volgende stappen:

  • Neem zo snel mogelijk contact op met de reisaanbieder. Vraag uw geld terug voor uw voucher.
  • Ook belangrijk: meld dit binnen 2 maanden na het verlopen van de voucher bij het garantiefonds van uw reisaanbieder. Dan blijft uw voucher gedekt door het fonds. En krijgt u uw geld terug als het bedrijf failliet gaat.
  • Meld het ook bij ons. Bijvoorbeeld als de reisaanbieder uw geld niet terugbetaalt. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan optreden als reisaanbieders zich niet aan de regels houden.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Hebt u een los vliegticket of een losse accommodatie geboekt?

Dan gelden er andere regels: