Nieuwsbericht

Veilig online winkelen? Eerst checken, dan bestellen

11-11-21nieuwsbericht

ACM ConsuWijzer ontvangt dagelijks meldingen en vragen van consumenten die een probleem hebben met een online aankoop. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) grijpt in als een webshop veel problemen veroorzaakt. Consumenten kunnen zelf ook checks doen om problemen met een online aankoop te voorkomen. Kent u de webshop nog niet? Check dan goed of de aanbieder betrouwbaar is vóórdat u iets koopt. De ACM start daarom de campagne: ‘Eerst checken, dan bestellen’.

Campagne: Eerst checken, dan bestellen

Wordt de webshop aangeraden door iemand op social media? Is het product overal uitverkocht, behalve bij die ene webshop? Zijn de prijzen nét lager dan bij andere webshops? Kortom, lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is het dat vaak ook.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Een online aankoop is écht anders dan een aankoop in de winkel. Je hebt vaak al vooruit betaald en kunt niet even de winkel binnenlopen als er iets mis is. Als je vervolgens geen contact krijgt met de verkoper, ben je je geld kwijt. Het is daarom belangrijk dat je eerst de webshop checkt en dan pas bestelt, vooral als je de webshop nog niet kent. Ook kun je problemen voorkomen door achteraf of verzekerd betalen, bijvoorbeeld met een creditcard”. De ACM start daarom - met de feestdagen in het zicht - de campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’.

Checklist

Kent u de webshop nog niet? Voorkom problemen en check of de webshop betrouwbaar is voordat u er iets koopt. Gebruik hiervoor onze checklist.

  1. Check reviews
  2. Check of u achteraf of verzekerd kunt betalen
  3. Check de contactinformatie
  4. Check KvK-inschrijving & politie

Wat gaat er vaak mis?

De top 3 van problemen waar consumenten tegen aanlopen bij hun online aankopen:

  1. De bestelling nooit ontvangen
  2. De bestelling te laat ontvangen
  3. Iets ontvangen dat nep of van slechte kwaliteit is

Soms ontvingen consumenten iets totaal anders of kwamen producten onverwacht uit het buitenland. Daardoor was het dan veel duurder als ze iets wilden terugsturen. Ook kregen consumenten die hun aankoop binnen de bedenktijd terugstuurden hun geld niet altijd terug.