Eerst checken, dan bestellen

Eerst checken, dan bestellen

Veel mensen bestellen online een product en gaan pas achteráf checken of de webshop wel betrouwbaar is. Bijvoorbeeld als het wel heel lang duurt voordat het pakketje komt. Of als ze iets totaal anders krijgen dan ze hadden besteld. Voorkom problemen door de webshop éérst goed te checken en dán pas te bestellen. Maar wat checkt u dan precies?

Checklist

Check reviews

Google de naam van het bedrijf samen met het woord 'klacht' of 'review'. Let op: een bedrijf kan de reviews ook zelf schrijven. Bekijk meerdere reviews en meerdere review-sites. Kijk hoeveel reviews er zijn. Hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder de gemiddelde score. Een positieve score is niet betrouwbaar als er maar weinig reviews bij staan.

Check of u achteraf of verzekerd kunt betalen

Check op welke manieren u kunt betalen. Kent u het bedrijf niet goed? Kies dan voor achteraf betalen. Kunt u alleen vooruit betalen? Wees dan extra voorzichtig en betaal het liefst verzekerd. Een voorbeeld van verzekerd betalen is betaling via creditcard. Maar er zijn ook andere betaaldiensten die dit aanbieden. Bij verzekerd betalen kunt u achteraf meestal uw geld terugkrijgen als er een probleem is.

Check contactinfo

Kijk of het telefoonnummer, e-mailadres en fysieke adres op de website staan. Gebruik deze contactinformatie om te kijken of het bedrijf reageert op een telefoontje, e-mail of chatbericht. En gebruik een routeplanner om te kijken of het fysieke adres echt bestaat.

Bewaar de contactgegevens. Dan kunt u deze terugvinden als er iets mis is met uw bestelling. Bestelt u iets via social media? Maak ook een screenshot van de advertentie en de pagina van de verkoper.

Check KvK en politie

Controleer of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een bedrijf moet zijn KvK-nummer op zijn bedrijfspagina vermelden. Zoek in het handelsregister op het KvK-nummer of de bedrijfsnaam. Kunt u het bedrijf daar niet vinden? Dit kan een teken zijn dat het om een onbetrouwbare webshop gaat.

Kijk ook op de website van de politie of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. U kunt daar zoeken op url, rekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer.

Gebruikt de webshop het logo van 'Thuiswinkel Waarborg' of 'Webshop Keurmerk'? Controleer dan eerst of de webshop ook ècht is aangesloten. Dit kunt u doen via de websites van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Het voordeel van een aangesloten webshop is dat u bij klachten naar de Geschillencommissie Thuiswinkel kunt.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.