Nieuwsbericht

Museumkaart en CJP moeten abonnementsvoorwaarden aanpassen

12-09-19nieuwsbericht

Museumkaart en CJP verlengden abonnementen na afloop van het eerste jaar automatisch met nog een jaar. Consumenten konden het abonnement dan niet tussentijds opzeggen. Dit is tegen de regels. Beide bedrijven passen hun werkwijze nu aan.

Wat zijn de regels bij het verlengen van een abonnement?

Is de vaste periode van uw abonnement afgelopen? En doet u niets? Dan mag het bedrijf uw abonnement automatisch verlengen. Dit heet stilzwijgende verlenging. Is uw abonnement automatisch verlengd met een jaar? Dan mag u daarna elk moment opzeggen. U kunt wel een opzegtermijn hebben. Maar die mag niet meer zijn dan 1 maand.

Wat deden Museumkaart en CJP fout?

Museumkaart en CJP verlengden abonnementen na een jaar automatisch met nog een jaar. Consumenten konden niet tussentijds opzeggen. Dat is tegen de regels.

Hoe passen Museumkaart en CJP hun abonnementsvoorwaarden nu aan?

Museumkaart en CJP hebben hun werkwijze nu aangepast.

  • Museumkaart gaat een abonnement  aanbieden voor 1 jaar. Na deze vaste periode wordt het abonnement niet meer automatisch verlengd. Consumenten ontvangen tijdig bericht dat hun abonnement afloopt en kunnen dan zelf beslissen of zij een nieuw abonnement willen aangaan. Onderneemt de consument geen actie? Dan stopt het lopende abonnement automatisch.
  • CJP blijft haar abonnement wel stilzwijgend verlengen, maar na de vaste periode van 1 jaar kan de consument op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Beide bedrijven houden zich zo aan de regels.

Museumkaart onterecht verlengd?

Hebt u een Museumkaart? En is die met een jaar verlengd terwijl u dit niet wilde? Dan krijgt u van Museumkaart informatie over hoe u uw abonnement alsnog kunt opzeggen.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.