Iets vragen of melden?

Laat je niet beetnemen door datingsites met nepprofielen

20-04-18nieuwsbericht

Doe jij aan online daten? Pas dan op. Er zijn websites in Nederland die werken met nepprofielen. Op die sites lijkt het of je contact hebt met echte kandidaten. Maar in werkelijkheid zijn dat meestal ingehuurde medewerkers van het bedrijf achter de datingsite.

Vaak berekenen deze websites jou geld per bericht. Je kunt bijvoorbeeld 50 berichten sturen voor een paar tientjes, die je per creditcard betaalt. Zij proberen jou zo lang mogelijk aan de praat te houden om zoveel mogelijk geld aan jouw berichten te verdienen. Trap er niet in! Bij ons hebben zich mensen gemeld die op deze manier genept zijn voor honderden euro’s.

Hoe herken je een nep-datingsite?

  1. Deze sites rekenen jou kosten per verstuurd bericht.
  2. Let op of de site vermeldt dat de profielen nep kunnen zijn. Dit is een signaal dat je met zo’n nep-datingsite te maken hebt.
  3. Na aanmelding op de site ontvang je in korte tijd heel veel reacties van ‘kandidaten’.
  4. De reacties zijn eigenlijk te mooi om waar te zijn. En de profielen vaak ook.
  5. In het eerste contact wil de ander snel met je afspreken. Maar in de reacties daarna stelt hij of zij een ontmoeting steeds uit.
  6. De ander stelt jou bijna altijd een vraag in zijn of haar bericht. Zo lokt hij of zij uit dat jij weer terugschrijft, en dus betaalt.
  7. Als je vraagt om via een ander kanaal contact te hebben (bijvoorbeeld via WhatsApp, telefoon of e-mail), gaat de ander daar niet op in.
  8. De ander wil wel met je schrijven. Maar elkaar écht ontmoeten gaat hij of zij uit de weg.

Wat kun je doen?

  • Geef niet zomaar geld uit aan een datingsite. Kijk eerst kritisch wat de site biedt.
  • Google of er klachten zijn over de datingsite. Zoek op de naam van de site in combinatie met het woord ‘klacht’.
  • Is het aanbod te mooi om waar te zijn? Dan is het dat meestal ook. Ga er niet op in.

Ben je gedupeerd?

Je geld terug krijgen is heel lastig. Zonder een jurist inhuren is de kans klein dat het je lukt. Wel kun je een klacht bij ons melden. Jouw melding helpt Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreden tegen bedrijven die de regels overtreden.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer