Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Kom langs bij onze Nepshop en bekijk de 10 grootste online miskopen van social media

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een Nepshop geopend in Amsterdam om consumenten te waarschuwen voor aankopen via social media. Rondom Black Friday ontvangen consumenten veel online aanbiedingen via social media voor Sinterklaas en Kerst. Sommige van deze aanbiedingen kunnen komen van nepshops. Let daarom goed op en shop veilig online.

Nepshop, Haarlemmerdijk 48, Amsterdam

Nepshop is een pop-up tentoonstelling over winkelen via social media. U verwacht dat het wel goed zit als u online iets koopt. De realiteit is soms anders. Dan ontvangt u iets totaal anders dan u had verwacht. Of helemaal niets. U denkt gratis een eenmalig proefpakket te bestellen en vervolgens zit u ineens vast aan een abonnement. En valt incassobrief na incassobrief op de mat.

In de tentoonstelling zijn tien voorbeelden te bekijken van hoe aankopen via social media fout kunnen gaan. Weet waarop u moet letten om te voorkomen dat er iets mis gaat met de aankoop.De belangrijkste tips zijn:

  • Check reviews
  • Betaal achteraf of verzekerd

U vindt de Nepshop op de Haarlemmerdijk 48 in Amsterdam. De Nepshop is geopend van 10-18 uur t/m zaterdag 24 november.

Webshop of nepshop?

Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker online. Ook via social media proberen malafide verkopers u nu te verleiden tot impulsaankopen. Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder van het product is en onder welke voorwaarden u het koopt. Soms gaat het om een nepshop en ontvangt u het bestelde product helemaal niet. Daar komt u pas achter als de pagina waarop u het product kocht, verdwenen is. Daardoor wordt het onmogelijk om de aanbieder aan te spreken.

Campagnevideo

Als onderdeel van de lopende campagne heeft de ACM een video gemaakt waarin de Nepshop te zien is. Marije kocht een sportpakje online: "Toen bleek ik ineens een abonnement te hebben afgesloten." Het voorbeeld van Marije is een van de tien missers die te zien zijn in de Nepshop. In de video zie je ook de andere online miskopen.

Hebt u wel eens zoiets meegemaakt? Meld het dan bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. ConsuWijzer kan u ook advies geven over de vervolgstappen die u kunt zetten.