Iets vragen of melden?

Facebook, Twitter en Google+, moeten zich houden aan Europese consumentenregels

16-02-18nieuwsbericht

Socialmediaplatforms Facebook, Twitter en Google+ zullen voor eind maart a.s. hun algemene voorwaarden voor Europese consumenten aanpassen. Dit hebben Europese toezichthouders geëist. Namens Nederland is dat Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De algemene voorwaarden moeten beter worden voor de consument. En in lijn met het Europese consumentenrecht. In Europa heb je namelijk meer rechten dan in de Verenigde Staten.

Wat moeten Facebook, Twitter en Google+ onder meer veranderen in hun algemene voorwaarden?

  • Facebook heeft in haar voorwaarden staan dat zij advertenties of commerciële content niet als zodanig herkenbaar hoeft te maken. Dat moet veranderen. Zodat je als gebruiker ziet dat een boodschap een advertentie is.
  • Alle drie bedrijven hadden in hun voorwaarden staan dat ze op ieder moment zonder waarschuwing of opgave van reden jouw content (foto’s, video’s, berichten, teksten etc.) mogen verwijderen. Dat moet anders.
  • Alle drie bedrijven hadden in hun voorwaarden staan dat je een klacht alleen via een Amerikaanse rechter met de bedrijven kon uitvechten. Dat werkt natuurlijk niet als je in Nederland woont. Je moet in je eigen land naar de rechter kunnen en het Nederlands recht is van toepassing.
  • Alle drie bedrijven hadden in hun voorwaarden staan dat je geen recht hebt op bedenktijd nadat je had betaald voor hun dienst. Terwijl je in de EU bij online aankopen altijd recht hebt op minimaal 14 dagen bedenktijd. Dat moet ook staan in de voorwaarden.

Verder moeten zij illegale content veel sneller van hun platformen verwijderen als toezichthouders dat vragen. Denk bijvoorbeeld aan advertenties van malafide bedrijven die proberen jou op te lichten. Of aan haatzaaiende of seksistische content.

Ook na het doorvoeren van deze veranderingen zijn de toezichthouders nog niet tevreden. Facebook en Twitter zijn er nog niet. De toezichthouders denken na over vervolgstappen.

Meld het bij ConsuWijzer

Merk jij dat een socialmediabedrijf oneerlijk handelt? Meld het bij ConsuWijzer. Jouw melding helpt de ACM optreden tegen bedrijven die de regels overtreden. Bijvoorbeeld met een waarschuwing of boete.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer