Nieuwsbericht

Energieleverancier Enstroga vraagt ACM om vergunning in te trekken

09-11-21nieuwsbericht

Energieleverancier Enstroga vraagt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om de vergunning in te trekken. Enstroga wilde energiecontracten met vaste tarieven aanpassen of opzeggen. Dat mag niet. De ACM heeft daarom actie ondernomen tegen Enstroga. Enstroga geeft nu aan de ACM aan dat zij de klanten niet kan terugnemen en wil daarom dat de ACM de vergunning intrekt. De ACM trekt de vergunning in omdat de energielevering aan klanten anders in gevaar komt.

Enstroga in geldproblemen

Enstroga heeft geldproblemen. Door de gestegen energieprijzen kan Enstroga klanten niet meer verzekeren van een betrouwbare levering van elektriciteit en gas. Als energieleveranciers niet voldoen aan de afspraken, kan de ACM de vergunning intrekken. Op verzoek van Enstroga heeft de ACM nu de vergunning ingetrokken.

Ik ben nog klant bij Enstroga. Wat gebeurt er met mijn contract?

Bent u klant bij Enstroga? Dan hoeft u nu niets te doen. Vanaf 12 november mag Enstroga geen gas en elektriciteit meer leveren aan klanten. Alle bestaande contracten worden stopgezet. De klanten van Enstroga worden verdeeld over andere energieleveranciers, zodat levering van elektriciteit en gas bij deze klanten doorgaat. De ACM start nu een regeling die ervoor zorgt dat klanten van Enstroga wel elektriciteit en gas blijven krijgen.

Ik was klant bij Enstroga, maar Enstroga heeft mijn energiecontract stopgezet. Wat betekent dit voor mij?

  • Ik ben niet overgestapt naar een andere energieleverancier.

Klanten die nog niet zijn overgestapt, worden verdeeld over andere energieleveranciers. U krijgt een andere energieleverancier toegewezen.

  • Ik ben overgestapt. Mijn nieuwe contract ging in voor 9 november.

Dan geldt dit nieuwe energiecontract bij deze andere energieleverancier. U ontvangt elektriciteit en gas van de energieleverancier die u hebt gekozen. U wordt niet verdeeld over andere energieleveranciers.

  • Ik ben overgestapt. Mijn nieuwe contract gaat in na 8 november.

Klanten van wie het contract nog niet is ingegaan, worden verdeeld over andere energieleveranciers. U krijgt een andere energieleverancier toegewezen tot de afgesproken ingangsdatum van uw nieuwe contract bij de energieleverancier die u hebt gekozen. Gaat uw nieuwe energiecontract bij de energieleverancier die u onlangs heeft gekozen in? Dan wordt u op deze datum automatisch overgezet naar de leverancier van uw keuze en stopt het contract bij de energieleverancier die u kreeg toegewezen.

Ik word verdeeld over andere energieleveranciers. Wat moet ik doen?

U krijgt automatisch een nieuwe energieleverancier toegewezen. Hiervoor hoeft hier niets te doen. Uw nieuwe leverancier neemt zelf contact met u op. U kunt dan kiezen wat u wilt doen: blijven of overstappen. In de tussentijd blijft u energie ontvangen.

Hebt u na 17 november 2021 nog geen informatie ontvangen van uw nieuwe energieleverancier? Neem dan contact op met uw lokale netbeheerder.

Wat moet ik doen als ik wil overstappen?

U kunt bij uw nieuwe energieleverancier blijven of kiezen om over te stappen naar een andere leverancier. Stapt u liever over? Dan hebt u een maximale opzegtermijn van 30 dagen. U ontvangt elektriciteit en gas van uw toegewezen energieleverancier totdat de overstap geregeld is. U hoeft dan geen opzegvergoeding te betalen. Kijk in uw nieuwe contract voor de exacte opzegtermijn.

Wat gebeurt er met de voorschotten die ik heb betaald?

Enstroga heeft aangegeven een eindafrekening te versturen aan alle klanten. Zo weet u of u nog geld tegoed heeft van Enstroga. Of dat u nog geld moet bijbetalen. Door de geldproblemen van Enstroga is het nog niet duidelijk of u dit geld ook terugkrijgt.