Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Dropshipper wolffashion.de krijgt boete van de ACM

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft het bedrijf achter wolffashion.de een boete. Dit bedrijf laat zijn producten rechtstreeks uit China bezorgen. Klanten moeten producten ook terugsturen naar China. Maar dit stond niet duidelijk op de website.

De Duitse toezichthouder vroeg ons om hier iets tegen te doen, omdat de eigenaar van de Duitse website in Nederland is gevestigd. Het bedrijf werkte goed mee aan ons onderzoek. En het bedrijf houdt zich nu aan de regels. De boete is daarom verlaagd tot 90.000 euro.

Steeds meer webwinkels maken gebruik van dropshipping. Dit betekent dat zij producten verkopen die zij niet op voorraad hebben. Een ander bedrijf stuurt de producten meteen naar de klant. Zo’n bedrijf zit vaak in China. Dit mag, maar de dropshipper moet daar wel duidelijk over zijn. Ook moet de dropshipper zich houden aan de regels voor online verkoop. Zoals duidelijke en begrijpelijke informatie geven over de echte levertijd en waar je producten naartoe kunt terugsturen.

2 maanden later nog niks in huis? Zó werkt dropshipping

Laden
00:00
00:00

De presentator staat in een blauwe kamer.

Presentator: “Sommige webshops hebben zelf geen magazijn of producten op voorraad. Zij doen aan dropshipping. Dropshipping is niet verboden, maar er kunnen voor jou als klant wel nadelen aan zitten. In deze video vertellen we je hier meer over.”

Beeldtekst: Hoe werkt dropshipping?

Presentator: “Hoe werkt dropshipping? Ik zag maanden geleden dit mooie sporthorloge voorbijkomen in een online advertentie. De webshop zag er prima uit, dus ik bestelde ‘m meteen. Wat ik toen nog niet helemaal doorhad, is dat ik bij een dropshipper had besteld.”

Animatie in beeld: Er is een lijn te zien met bolletjes. Boven het eerste bolletje staat een icoon van een persoon die een bankpas vast heeft met ‘klant’ erboven. Boven het tweede bolletje staat een icoon van een computer met een winkelmandje erop met erboven ‘dropshipper’. Boven het derde bolletje staat een icoon van opgestapelde pakketten met erboven ‘leverancier’. Er is te zien welke weg ene pakket aflegt.

Presentator: “Dropshipping werkt zo: Je plaatst een bestelling bij de webshop van een dropshipper. Een dropshipper heeft geen eigen voorraad maar bestelt jouw producten bij een andere webshop of leverancier. Meestal buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld in China. Je krijgt de bestelling dan rechtstreeks van die webshop uit het buitenland en dus niet van de dropshipper. Een soort online doorverkoop dus. Helaas zijn er veel onbetrouwbare dropshippers die zich niet aan de regels houden. Een bestelling bij zo'n dropshipper kan jou dus veel gedoe opleveren.”

Beeldtekst: Nadelen van dropshipping

Presentator: ‘Wat kunnen nadelen van dropshipping zijn? Het duurde ontzettend lang voordat ik mijn sporthorloge kreeg. En pas toen ik zag dat het pakketje uit China kwam had ik door dat ik bij een dropshipper had besteld. Ik ben best blij met mijn nieuwe horloge, maar er zijn ook veel negatieve verhalen over dropshippers.”

Beeldtekst: 6 nadelen

Presentator: “Ik neem je mee door 6 nadelen.”

Beeldtekst: hogere kosten

Presentator: “Vaak rekent de dropshipper hogere kosten voor producten dan... de buitenlandse webshop waar het product vandaan komt, anders maken ze geen winst.”

Beeldtekst: onveilig

Presentator: “De producten kunnen onveilig of van slechte kwaliteit zijn. Dat komt omdat de producten uit bijvoorbeeld China niet altijd aan de eisen binnen de EU voldoen.”

Beeldtekst: lang wachten

Presentator: “Omdat je bestelling via een dropshipper uit het buitenland komt, duurt het vaak weken voordat je het ontvangt. En omdat het pakket meestal uit een land buiten de EU komt, moet je vaak onverwacht invoerkosten betalen.”

Beeldtekst: invoerkosten

Presentator: “En dat kan zo tientallen euro's zijn. Net als bij andere Nederlandse webshops moet je je bestelling kunnen terugsturen naar een Nederlands adres.”

Beeldtekst: moeilijk retourneren

Presentator: “Maar veel dropshippers geven geen info over retourneren of zeggen dat je het moet retourneren naar een buitenlands adres. Dat mag niet, maar het kan wel heel lastig worden om dan je gelijk te halen. De dropshipper is verantwoordelijk voor jouw aankoop en is dus jouw aanspreekpunt.”

Beeldtekst: moeilijk te bereiken

Presentator: “Maar ze zijn vaak moeilijk te bereiken. Een hele lijst aan nadelen.”

Animatie in beeld: Alle nadelen van dropshipping zijn in tekst te zien op de achergrond. Ze vliegen steeds meer naar de achtergrond.

Presentator: “Ik mag dus eigenlijk heel blij zijn dat het met mijn bestelling best oké is gegaan.”

Beeldtekst: Hoe herken je een dropshipper?

Presentator: “Goed, hoe herken je nou zo'n dropshipper? Een bestelling via een dropshipper kan risico's met zich meebrengen. Maar hoe weet je of de webshop waar je iets wil gaan bestellen een dropshipper is? Let goed op deze 3 ‘red flags’. Nummer 1: slechte reviews.”

Animatie in beeld: Er is een review te zien van Maaike. Ze geeft één ster aan het bedrijf. Eronder staat: ‘Moest héél lang wachten…’ Ernaast is een review te zien van Berry. Hij geeft het bedrijf twee sterren. Eronder staat: ‘Kwam onverwacht uit China?!’

Presentator: “Vaak lees je in reviews over dropshippers dat mensen erg lang moesten wachten. Dat de pakketjes onverwacht uit het buitenland kwamen, of dat de webshop niet hielp bij problemen. Nummer 2: lange levertijden.”

Animatie in beeld: Icoon van vrachtwagen. Eronder staat ‘2-3 maanden’.

Presentator: “Vaak staan er erg lange levertijden bij de producten, omdat de bestelling uit het buitenland moet komen. Of staat er zelfs helemaal niets over de levertijd.”

Animatie in beeld: Bol met icoon van vrachtwagen verschijnt met een vraagteken eronder.

Presentator: “Nummer 3: onduidelijkheid over retourneren.”

Animatie in beeld: In een rondje zijn een ronddraaiende pijl, het woord ‘retourneren’ en een vraagteken te zien.

Presentator: “Op de website staat niets over retourneren of staat dat je de bestelling op eigen kosten naar het buitenland moet terugsturen. Door op deze 3 ‘red flags’ te letten, herken je vanaf nu een dropshipper.”

Beeldtekst: Zo voorkom je gedoe met een dropshipper

Presentator: “Maar hoe kun je nou gedoe met een dropshipper voorkomen?”

Animatie in beeld: Icoon van driehoek met een uitroepteken.

Presentator: “Bestellen bij een dropshipper die voor jou bij een buitenlandse webshop bestelt, brengt allerlei risico's met zich mee. Wil je gedoe voorkomen, dan kun je hierop letten voordat je een bestelling plaatst.”

Animatie in beeld: Op de achtergrond zijn sterren in rondjes te zien.

Presentator: “Check altijd meerdere reviews op meerdere review-websites. Kijk niet naar reviews op de webshop zelf, want die kunnen nep zijn.”

Animatie in beeld: Op de achtergrond zijn eurotekens in rondjes te zien.

Presentator: “Ga je wel iets bestellen? Betaal dan achteraf of verzekerd met bijvoorbeeld een creditcard. Heb je een negatieve ervaring met een dropshipper?”

Animatie in beeld: Icoon van een rondje met uitroepteken.

Presentator: “Meld dit dan bij de ACM. De ACM lost geen individuele problemen op, maar kan wel ingrijpen bij dropshippers die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld met een boete. Wil je meer weten over je rechten als consument? Kijk dan de andere video's of bezoek de site.”

Beeldtekst: ConsuWijzer.nl

Animatie in beeld: Een cursor klikt op een pijltje naast de URL ConsuWijzer.nl.

Zie ook: