Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Betaal niet aan De Reisplanner

| Nieuwsbericht

Ben jij gebeld door een bedrijf dat zich De Reisplanner noemt? En deden ze jou een prachtig aanbod van luxe vakantievilla's naar keuze? Pas op voor dit bedrijf en betaal hun rekening niet!

Wij hebben veel klachten over De Reisplanner ontvangen. Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft die klachten onderzocht en heeft een sterk vermoeden dat De Reisplanner oneerlijk handelt.

Wat is het probleem met De Reisplanner?

De Reisplanner biedt telefonisch vakantievilla's in het buitenland aan. De belofte is twee weken de villa van je keuze, in een vrij te bepalen periode, voor slechts 150 euro voor het hele reisgezelschap. Hoewel je misschien hebt gezegd geïnteresseerd te zijn, blijft na het telefoontje onduidelijk om welke vakantiehuizen het gaat en hoe je die kunt boeken. Terwijl je wel een rekening toegestuurd krijgt, en De Reisplanner je onder druk zet te betalen.

De ACM heeft De Reisplanner hier op aangesproken. Het bedrijf mag consumenten niet laten betalen voor een dienst die onduidelijk is. De Reisplanner heeft gezegd de 'dienst' niet langer te verkopen. Maar wij hebben begrepen dat het bedrijf mensen blijft aanmanen. Daarom waarschuwt ACM consumenten voor De Reisplanner en roept op om niet te betalen. Dat geldt ook voor andere bedrijven die zo te werk gaan.

Wat zegt de wet over het sluiten van een overeenkomst?

Als een bedrijf een overeenkomst wil sluiten met jou als consument, moet het je alle belangrijke informatie over het aanbod geven. Zodat je een goede beslissing kunt nemen. Doet het bedrijf dit niet? Dan is de overeenkomst ongeldig of vernietigbaar. En kan het bedrijf jou niet verplichten te betalen.

Wat kun je doen als De Reisplanner jou rekeningen blijft sturen?

De Reisplanner kan jou niet verplichten te betalen voor een ongeldige overeenkomst. Voor de zekerheid adviseren we je het volgende te doen:

  • Stuur De Reisplanner een e-mail. Gebruik daarvoor de voorbeeldbrief 'Vernietiging wegens oneerlijke handelspraktijk'. Stuur de brief niet per post, want we hebben gemerkt dat post niet aankomt bij De Reisplanner.
  • Verwijs in de email naar het persbericht van de ACM.
  • Bewaar de verstuurde email als bewijs (bijvoorbeeld door hem te printen).
  • Vraagt De Reisplanner jou na de email nog steeds om te betalen? Maak je geen zorgen en betaal niet. Ook niet als het bedrijf een incassobureau inschakelt.
  • Meld je klacht bij ConsuWijzer