Nieuwsbericht

AliExpress informeert consumenten duidelijker na actie ACM

10-02-21nieuwsbericht

AliExpress heeft de informatie voor consumenten over hun rechten op de Europese websites verbeterd. Het bedrijf doet dit omdat het is aangesproken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hierbij heeft de ACM samengewerkt met de Europese Commissie.  

Europese consumentenregels

Richt een webshop zich op Europese consumenten? Dan moet de webshop zich ook aan de Europese consumentenregels houden. AliExpress had sommige regels niet duidelijk op de site staan. 

Wat heeft AliExpress aangepast?

AliExpress legt nu beter uit:

  • dat u 14 dagen bedenktijd hebt. Tijdens die bedenktijd moet u laten weten dat u de aankoop wilt terugsturen. U hoeft niet uit te leggen waarom
  • waar u terecht kunt met een klacht of probleem. Voor de Nederlandse consument kan dat nu gewoon in Nederland
  • als u btw of invoerrechten moet betalen
  • wie de verkoper van het product is
  • als een bedrijf AliExpress betaalt om hoger in de zoekresultaten te verschijnen

Platforms

Op sommige websites verkopen meerdere bedrijven hun producten. Deze websites noemen we platforms. Soms verkoopt het platform zelf ook producten. Op zo’n platform moet u duidelijk kunnen zien van wie u iets koopt: van het platform zelf of van een andere verkoper. Dan weet u waar u moet zijn als er een probleem is met uw aankoop.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.