ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Nieuwsbericht

ACM start vervolgonderzoek naar oneerlijke informatie over duurzaamheid bij energieleveranciers

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bij 10 grote energieleveranciers gecontroleerd of ze eerlijke informatie geven over de duurzaamheid van hun producten. Bij al deze energieleveranciers komt het voor dat ze onduidelijke of overdreven informatie geven over de duurzaamheid van hun producten. De ACM is nu een vervolgonderzoek gestart naar 2 energieleveranciers. Deze energieleveranciers lijken de meest misleidende informatie te geven over duurzaamheid.

Waarom is eerlijke informatie over duurzaamheid belangrijk?

Steeds meer consumenten willen bijdragen aan een duurzame wereld. Zij maken daarom duurzame keuzes, ook als ze producten kopen. Maar als u bedrijven en producten wilt vergelijken, moeten bedrijven eerlijk zijn over de duurzaamheid van hun producten: de informatie moet duidelijk zijn, het bedrijf mag niet overdrijven en u moet de informatie kunnen controleren. Met eerlijke informatie, kunt u een duurzame keuze maken.

Voorbeeld: Een energieleverancier zegt groen gas te leveren. Maar is het gas dan wel helemaal groen? Soms gaat het om een mix van groen gas en CO2-gecompenseerd gas. Als dat zo is, dan moet dat wel duidelijk zijn. Een duidelijke boodschap is: 'Ons gas bestaat uit 20% groen gas en 80% CO2 gecompenseerd gas'.

Onderzoek ACM

In mei heeft de ACM aan 60 energieleveranciers een brief gestuurd. De leveranciers moesten hun informatie over duurzaamheid kritisch bekijken. Was de informatie misleidend? Dan moesten zij deze aanpassen. De energieleveranciers kregen daar tot half juni de tijd voor. Hierna heeft de ACM bij de 10 grootste energieleveranciers gecontroleerd of zij nu eerlijke informatie geven.

De ACM is nu een vervolgonderzoek gestart naar 2 energieleveranciers. Deze energieleveranciers lijken de meest misleidende informatie te geven over duurzaamheid. Als blijkt dat deze bedrijven de regels overtreden, kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld door een boete op te leggen.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.