Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

ACM legt boete op voor misleidende telefonische verkoop van puzzelabonnementen

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft het bedrijf Servicecollect een boete voor de misleidende telefonische verkoop van puzzelabonnementen. Dit bedrijf is bijvoorbeeld bekend onder de naam Eduspel.

Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als 'bedankje' voor het invullen van een enquĂȘte of met een 'leuke mededeling'. Maar eigenlijk verkocht het bedrijf betaalde online puzzelabonnementen voor 36,50 euro per maand. Ook gaf het bedrijf verkeerde informatie over de wettelijke bedenktijd. Daardoor hadden consumenten te weinig tijd om te annuleren. Daarom krijgt het bedrijf een boete van 25.000 euro.

Wat deed het bedrijf fout?

Het bedrijf verkocht via de telefoon betaalde online puzzelabonnementen en puzzelboeken. Dit gebeurde onder verschillende namen, waaronder Eduspel, Kennisgame, Geheugensport, Quizatlas en Puzzelspel. In het verkoopgesprek kregen consumenten niet alle informatie die zij nodig hadden om een goede beslissing te kunnen nemen. Terwijl ze wel recht hebben op deze informatie. Zo vertelde het bedrijf niet meteen dat het gesprek was bedoeld om een abonnement te verkopen. Ook gaf het bedrijf onduidelijke en foute informatie over de bedenktijd. En hoe consumenten van het abonnement af konden komen. Hierdoor kwamen consumenten ongewild aan een abonnement vast te zitten.

In 2020 heeft de ACM deze ondernemer al aangesproken. De ondernemer heeft toen beloofd om te stoppen met het sturen van onterechte rekeningen en aanmaningen. Hierna is de ondernemer toch verder gegaan met misleidende verkoop. Daarom legt de ACM nu een boete op.

Welke regels gelden er voor telefonische verkoop?

Bedrijven die u bellen om iets te verkopen moeten aan het begin van het gesprek duidelijk zijn over wie zij zijn en waarom zij u bellen. En ze moeten duidelijk zijn over wat zij u aanbieden, wat het kost en hoe u er vanaf kunt als u zich bedenkt.

Sinds 1 juli 2021 zijn de regels voor verkooptelefoontjes strenger geworden. Bedrijven mogen u alleen nog bellen als u nu klant bent of maximaal 3 jaar geleden klant bent geweest. Of als u het bedrijf toestemming hebt gegeven om u te bellen. Hebt u geen toestemming gegeven en bent u geen klant (geweest)? Dan mag het bedrijf u niet bellen om iets te verkopen. Wilt u niet meer gebeld worden? Maak dan gebruik van uw recht van verzet. Zeg: "Ik wil dat u mij niet meer belt." Het bedrijf mag u dan niet meer bellen.

Deze nieuwe regels golden nog niet tijdens de overtredingen waar ServiceCollect een boete voor krijgt.