ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Nieuwsbericht

ACM grijpt in: niet alle klanten van Ziggo hebben vrije modemkeuze

| Nieuwsbericht

Niet alle klanten van Ziggo kunnen hun eigen modem gebruiken. Ziggo overtreedt hiermee de regels. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) grijpt daarom in. Voldoet Ziggo niet aan de regels per 1 juli? Dan moet het bedrijf per dag een last onder dwangsom betalen.

Vrije modemkeuze

Sinds 28 januari kunt u uw eigen modem kiezen en aansluiten op het netwerk van uw internetaanbieder. U bent dus niet verplicht om het modem te gebruiken dat u van uw internetaanbieder krijgt. Let op: uw modem moet wel voldoen aan dezelfde (veiligheids)eisen als het modem van de internetaanbieder. Het mag bijvoorbeeld geen schade veroorzaken aan het netwerk. Voldoet uw modem niet aan de eisen? Dan mag de internetaanbieder uw modem weigeren aan te sluiten.

Wat doet Ziggo fout?

Er zijn gebieden waar Ziggo geen vrije modemkeuze aanbiedt aan klanten. Deze klanten willen hun eigen modem gebruiken, maar mogen dat niet van het bedrijf. Ziggo overtreedt hiermee de regels. Klanten met een eigen modem dat voldoet aan de eisen, moeten dit modem kunnen aansluiten op het netwerk van Ziggo.

Last onder dwangsom

Tot 1 juli krijgt Ziggo de tijd om te voldoen aan de regels. Voldoet Ziggo per 1 juli niet aan de regels? Dan moet het bedrijf per dag een last onder dwangsom van 12.500 euro betalen. Dit bedrag kan oplopen tot maximaal 500.000 euro in totaal.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.